استعلام سوابق محکومیت های مالی

استعلام سوابق محکومیت های مالی
در این نوشته شما می خوانید:

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکل در معاملات و قراردادها، ناآگاهی از سوابق طرفین معامله است. در واقع اگر پیش از انجام یک معامله می‌دانستیم که طرف مقابل دارای چه پیشینه‌ای است و سایر معاملات خود را در گذشته چگونه به پایان رسانده، می‌توانستیم با اطمینان بیشتری وارد معامله شویم. این سابقه همان چیزیست که در بازارهای سنتی به عنوان خوش حسابی و اعتبار تجار از آن یاد می‌شود. در حال حاضر این امکان برای تمامی افراد وجود دارد که استعلام سوابق محکومیت های مالی فرد مورد نظر خود را با استفاده از سامانه عدل ایران و البته به صورت آنلاین انجام دهند. در ادامه این مقاله به نحوه ورود به سامانه و انجام استعلام می‌پردازیم. شما مخاطبین گرامی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات سامانه ثنا مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

تاریخچه استعلام سابقه محکومیت مالی

استعلام سوابق محکومیت مالی افراد خدمتی بود که پس از تصویب قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در سال ۱۳۹۶ ارائه شد. بند پ ماده ۱۱۶ این قانون بیان می‌دارد:

قوه قضائیه مکلف است در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد زمینه اعتبار سنجی، سامانه سجل محکومیت‌های مالی را ایجاد نماید تا امکان استعلام برخط کلیه محکومیت‌های مالی اشخاص محکومٌ‌علیهم از این سامانه برای بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و دستگاه‌های اجرائی و دفاتر اسناد رسمی فراهم آید.

محدودیت استعلام سوابق محکومیت های مالی

یکی از مهم‌ترین نکات در بحث استعلام سوابق محکومیت های مالی افراد حقیقی و حقوقی این است که استعلام تنها برای افرادی قابل انجام می‌باشد که دارای حساب کاربری در سامانه ثنا باشند. بنابراین چنانچه اقدام به استعلام نمایید و فرد مورد نظر شما در سامانه ثنا عضو نباشد، در اولین مرحله با ارور سیستم مواجه شده و قادر به انجام سایر مراحل نخواهید بود.

با این وجود جای نگرانی نیست. در حال حاضر ایجاد حساب کاربری در این سامانه به صورت کاملا آنلاین و در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است. شما می‌توانید برای عضویت در سامانه ثنا به مطالعه مقاله ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا بپردازید.

ضمنا دسترسی به سابقه محکومیت های مالی افراد تنها با رضایت خود آن‌ها امکان‌پذیر است؛ مگر اینکه به موجب قانون و مقررات، دسترسی به این اطلاعات تجویز شده باشد.

نحوه استعلام سوابق محکومیت های مالی در سامانه عدل ایران

همانطور که پیشتر گفته شد، تنها درگاهی که برای استعلام آنلاین محکومیت های مالی استفاده می‌شود، درگاه خدمات قضایی من در سامانه عدل ایران می‌باشد. برای ورود به سامانه و انجام مراحل کافیست به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. آدرس https://adliran.ir/ که مربوط به صفحه “درگاه خدمات قضایی من” می‌باشد را در صفحه جست‌وجوی گوگل وارد کنید تا مطابق عکس، صفحه زیر برای شما نمایش داده شود.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار

همانطور که در توضیحات این صفحه می‌بینید، کلیه خدمات قابل ارائه به اشخاص حقیقی از قبیل ابلاغ الکترونیک، اطلاع رسانی پرونده، نوبت دهی و سایر درخواست ها از این طریق قابل دسترس است.

  1. در مرحله بعد بر روی آیکون سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی کلیک کرده تا به صفحه زیر هدایت شوید. در این صفحه می‌توانید سامانه اصلی ابلاغ اکترونیک را انتخاب کنید.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار
  1. پس از ورود به صفحه جدید تمامی کاربران حقیقی یا حقوقی موظف‌اند اطلاعات شناسایی خود را در سامانه وارد کنند. کافیست شماره ملی و رمز شخصی که پیشتر از طریق سامانه ثنا دریافت کرده‌اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و بر روی آیکون مرحله بعد کلیک کنید.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار
  1. با وارد کردن اطلاعات شناسایی به پروفایل کاربری خود هدایت شده و می‌توانید تمامی خدمات قابل ارائه را مشاهده کنید. چنانچه مایل به استعلام سوابق محکومیت های مالی افراد هستید، باید گزینه خدمات قضایی من را در منو انتخاب کنید.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار
  1. با انتخاب این گرینه صفحه زیر برای شما به نمایش در می‌آید. در صفحه جدید، گزینه مورد نظر ما سوابق محکومیت های مالی خواهد بود.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار

سامانه سجل محکومیت های مالی

  1. با انتخاب این گزینه وارد سامانه سجل محکویت های مالی شده و مراحل اصلی استعلام برای شما آغاز می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، پس از ورود به صفحه زیر سه مسیر قابل انتخاب می‌باشد. به گفته بهترین وکیل آنلاین، با کلیک بر روی “فهرست استعلام های انجام شده توسط من” می‌توانید تمامی استعلام هایی که تاکنون در مورد سایر اشخاص دریافت کرده‌اید، ببینید. همچنین استعلام‌هایی که سایرین در مورد شما انجام داده‌اند نیز در بخش “فهرست استعلام های انجام شده در مورد من” قابل مشاهده است. در نهایت برای انجام استعلام جدید طبق نشانه گذاری عکس زیر باید گزینه استعلام جدید را انتخاب کنید.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار
  1. در صفحه جدیدی که هم‌اکنون در دسترس شما قرار دارد، باید اطلاعات طرف مقابل شامل شماره ملی و شماره همراه را وارد کرده و سپس یکی از گزینه های “ارسال کد تاییدیه به شخص” یا “ارسال لینک تاییدیه به شخص” را انتخاب کنید. در هر یک از این دو حالت، سامانه ثنا رضایت طرف مقابل را برای انجام استعلام دریافت می‌کند.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار
  1. پیامکی که برای فرد مورد نظر ارسال می‌شود، همانند تصویر زیر است:
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار

۹ . در صورتی که گزینه “ارسال کد تاییدیه به شخص” را انتخاب کرده باشید، پیام زیر برای شما نمایش داده می‌شود. به یاد داشته باشید در صورتی که فرد مورد نظر از ارائه کد تاییدیه به شما خودداری کند، می‌توان گفت که به دلیل داشتن سوابق محکومیت، تمایلی به آگاه شدن شما از سوابق خود ندارد.

استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار
  1. پس از دریافت کد تاییدیه از فرد مورد نظر و وارد نمودن آن در باکس مربوطه به صفحه زیر هدایت خواهید شد. در این قسمت بر روی آیکون نمایش فهرست هزینه ها کلیک کرده و گرینه پرداخت هزینه را انتخاب کنید. در نهایت با انتقال به درگاه بانک، هزینه‌ای که برای انجام این خدمت در نظر گرفته شده است را بپردازید.
استعلام سوابق محکومیت مالی| گروه حقوقی قرار

 

  1. پس از پرداخت هزینه وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید مجددا اطلاعات شناسایی خود (شماره ملی و رمز شخصی) را در آن وارد کنید.
  2. در صفحه جدید مجددا شماره ملی فرد مورد نظرتان را وارد کرده و بر روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید. در جدولی که قسمت پایینی صفحه قابل مشاهده است، نام فرد مورد نظرتان را پیدا کرده و گزینه ادامه فرایند در سطر مربوطه را انتخاب نمایید.
  3. در صفحه جدید گزینه سبز رنگ پرداخت کردم در انتهای صفحه را لمس کنید.
  4. در نهایت لیست محکومیت های مالی فرد مورد نظر برای شما قابل مشاهده خواهد بود.

در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس گرفته و با وکیل محکومیت های مالی گروه حقوقی قرار ارتباط بگیرید.

استعلام سوابق محکومیت مالی چه مزیتی دارد؟

با استعلام سوابق محکومیت های مالی طرف معامله خود تا حدودی متوجه می‌شویم که برای پرداخت وجه معامله می‌توانیم روی او حساب کنیم یا خیر؟ برای مثال تصور کنید که نتیجه استعلام، بیان کننده چندین فقره محکومیت مالی باشد. در این شرایط انجام معامله با این شخص از ریسک بالایی برخوردار بوده و ممکن است منجر به معضلات فراوانی برای طرف دیگر باشد.

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.