حقوق و شرایط بازنشستگی

حقوق و شرایط بازنشستگی
در این نوشته شما می خوانید:

بازنشستگی مرحله‌ جدیدی از زندگیست که برای بسیاری از افراد به عنوان آغاز یک فصل تازه از زندگی در نظر گرفته می‌شود. مسلما این مرحله باید با آرامش، لذت از اوقات فراغت و فرصتی برای تجربه‌ی فعالیت‌های جدید همراه باشد. اما تمامی این موارد، در صورت تامین امور مالی بازنشستگان فراهم خواهد شد. در این مقاله به شرایط بازنشستگی، سن بازنشستگان و مقدار حقوق آن‌ها پرداخته و آخرین قوانین وضع شده در این مورد را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در این زمینه با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

بازنشستگی تامین اجتماعی

با شنیدن کلمه بازنشستگی، در ذهن بسیاری از افراد، یک مفهوم متبادر می‌شود و آن بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی است که تنها به قشر کارگر تعلق داشته و دستمزد آن پس از ۳۰ سال خدمت قابل دریافت خواهد بود. این در حالیست که بازنشستگی انواع دیگری نیز دارد و تمامی افراد می‌توانند از مزایای آن بهره مند شوند. در این مقاله شرایط دریافت مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را با نگاهی به آخرین قانون مصوب بیان کرده و در ادامه انواع بیمه بازنشستگی را به همراه وکیل قانون کار بررسی می‌کنیم.

قانون افزایش سن بازنشستگی

مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ جدید خود تغییراتی را در قانون بازنشستگی اعمال نمود که در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسید و طبق سخنان وزیر کار و رفاه اجتماعی از ابتدای سال ۱۴۰۵ به مرحله اجرا در خواهد آمد.

طبق مصوبات این قانون، آقایان با ۳۵ سال خدمت و خانم‌ها با ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند. همچنین حداکثر سن بازنشستگی که به عنوان یکی از روش‌های خاتمه قرارداد کار شناخته می‌شود، برای آقایان، ۶۲ سال و برای خانم‌ها ۵۵ سال در نظر گرفته شده است.

در ادامه این مصوبه تعداد سال‌های کارکرد افراد مختلف با توجه به سابقه کاری آن‌ها تعیین می‌گردد:

  1. بیمه‌پردازانی که در حال حاضر ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نخواهد شد و پس از پایان ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند.
  2. بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی (۳۰ سال در نظر گرفته می‌شود) ۲ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه خواهد شد.
  3. بیمه‌پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی (۳۰ سال در نظر گرفته می‌شود) ۳ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه خواهد شد.
  4. بیمه‌پردازانی که ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی (۳۰ سال در نظر گرفته می‌شود) ۴ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه خواهد شد.
  5. بیمه‌پردازانی که ۰ تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی (۳۰ سال در نظر گرفته می‌شود) ۵ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه خواهد شد.

در صورت ابهام در درک این مفاهیم به مثال‌های زیر مراجعه کنید؛ همچنین شما می‌توانید برای حل مشکلات بازنشستگی خود با بهترین وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

چند مثال برای درک بهتر سن بازنشستگی

. فردی را تصور کنید که در سن ۴۲ سالگی، ۱۷ سال سابقه کار (بخشی از این مدت صرف کارآموزی شده است) و پرداخت حق بیمه دارد. طبق بند چهارم، به ازاء تعداد سال‌های باقی مانده تا ۳۰ سال که برابر با ۱۳ سال (۱۷-۳۰) می‌باشد، ۵۲ ماه به مدت زمان خدمت این فرد اضافه شده و در نهایت پس از ۱۷ سال بازنشست می‌شود.

۴ سال و سه ماه = ۱۲ ÷ ۵۲ ماه

۱۷ سال = ۴ سال + ۱۳ سال

بنابراین فرد مورد نظر ۱۷ سال دیگر یعنی تا زمان ۵۹ سالگی مشغول به کار بوده و در همان سن بازنشسته می‌شود.

نکته: اگر این فرد آقا باشد، با توجه به رعایت شرط سنی (حداکثر ۶۲ سال) در سن ۵۹ سالگی بازنشست می‌شود اما در صورتی که خانم باشد، طبق شرط سنی (حداکثر ۵۵ سال) در سن ۵۵ سالگی بازنشست خواهد شد.

نکته: مدت زمان کارآموزی از هر نظر جزء سوابق کارگر به شمار می‌آید. بنابراین این دوره جزء سوابق بیمه تامین اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

  1. فرض کنید یک جوان ۲۰ ساله به تازگی آغاز به کار کرده و فاقد سابقه قبلیست. با توجه به بند پنجم به ازاء ۳۰ سال باقی مانده باید (۵ × ۳۰) ینی ۱۵۰ ماه دیگر علاوه بر ۳۰ سال کار کند که در نهایت چیزی حدود ۴۲ سال اشتغال خواهد بود. اما در اینجا بحث حداکثر مدت فعالیت مطرح می‌شود که برای آقایان ماکزیمم ۳۵ سال و برای بانوان ۳۰ سال می‌باشد. بنابراین فرد مورد نظر ما پس از ۳۰ یا ۳۵ سال اشتغال، بازنشسته خواهد شد.

بازنشستگی پیش از موعد

برای بازنشستگی پیش از موعد، آقایان با ۳۰ سال خدمت و خانم‌ها با ۲۵ سال خدمت می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی اقدام نمایند. این در حالیست که پیش از تایید مصوبه جدید مجلس توسط شورای نگهبان، بازنشستگی پیش از موعد در شرایط دیگری اتفاق می‌افتاد. همچنین لازم به ذکر است مدت زمانی که افراد به طور غیر ارادی از کار برکنار شده و حقوق بیمه بیکاری دریافت نموده‌اند نیز در تعداد سال های پرداخت حق بیمه محسوب خواهد شد.

شرایط بازنشستگی آقایان

  • ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی (پرداخت مستمری کامل)
  • داشتن ۶۲ سال سن (پرداخت مستمری متناسب با سنوات خدمت)
  • حداقل ۳۰ سال پرداخت حق بیمه (پرداخت مستمری متناسب با سنوات خدمت)
  • دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور بدون شرط سنی (پرداخت مستمری کامل)

شرایط بازنشستگی زنان

  • ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی (پرداخت مستمری کامل)
  • داشتن ۵۵ سال سن (پرداخت مستمری متناسب با سنوات خدمت)
  • حداقل ۲۵ سال پرداخت حق بیمه (پرداخت مستمری متناسب با سنوات خدمت)
  • دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور بدون شرط سنی (پرداخت مستمری کامل)

حقوق بازنشستگی

محاسبه مستمری بازنشستگان و تعیین دستمزد، با استفاده از فرمول زیر انجام می‌شود:

متوسط مزد × (۳۵ ÷ سنوات پرداخت حق بیمه)                (برای آقایان)

متوسط مزد × (۳۰ ÷ سنوات پرداخت حق بیمه)                (برای بانوان)

با توجه به دو عامل زیر انجام می‌شود:

  1. متوسط مزد یا حقوق

متوسط مبلغی که کارگر در دو سال آخر اشتغال دریافت کرده و حق بیمه وی با توجه به آن پرداخت شده است. برای مثال اگر کارگری در دو سال اشتغال به ترتیب ۱۵ و ۱۹ میلیون تومان حقوق دریافت کرده باشد، متوسط مزد حقوق او عبارت است از:

۳۴ = ۱۹ + ۱۵

۱۷ = ۲ ÷ ۳۴

  1. سنوات پرداخت حق بیمه

تعداد سال‌های فعالیت تا پیش از بازنشستگی

برای مثال شخصی که ۳۲ سال حق بیمه پرداخت کرده و متوسط مزد یا حقوق وی

اشتراک گذاری این مقاله

۲ نظر

  • من ۳۳ سال دارم و مرد هستم و پنج سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم. میخواهم ببینم چند سال باید کار کنم و اولین زمانی که میتونم برای بازنشتگی پیش از موعد اقدام کنم چه زمانی هستش؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.