حقوق بیمه بیکاری و نحوه دریافت آن

حقوق بیمه بیکاری و نحوه دریافت آن
در این نوشته شما می خوانید:

جمعیت نیروی بیکار در هر کشور و تامین منابع مالی آنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سران هر کشور در تمام دنیا می‌باشد. از آنجایی که فقر و نیازهای مالی این دسته از افراد ممکن است منجر به معضلات اجتماعی و سیاسی نیز بشود، راه‌های مختلفی برای حل این مشکل پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌ها، اختصاص بیمه بیکاری به افراد واجد شرایط می‌باشد. در این مقاله با شرایط دریافت مستمری بیکاری، مبلغ و سایر ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد. 

بیمه بیکاری چیست؟

هر ساله برخی از فرصت‌های شغلی به دلایلی نظیر تورم، نبود بازار مناسب، افزایش دستمزد و… از بین رفته و درصد قابل توجهی از کارکنان آن‌ها نمی‌توانند شغل جدیدی به دست آورند. به همین دلیل برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ قانونی با عنوان قانون بیمه بیکاری تالیف شد تا منابع مالی آن دسته از افراد که بدون میل و اراده خود بیکار شده‌اند، از طریق سازمان تامین اجتماعی فراهم شود. به گفته وکیل قانون کار در این قانون، شرایط دریافت مستمری بیکاری، مبلغ، مدت زمان استفاده از این بیمه و نحوه استفاده از آن پیش‌بینی شده است. شما مخاطبین گرامی می‌توانید با مطالعه ادامه این مقاله ابهامات خود را در خصوص بیمه بیکاری برطرف نموده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

شرایط دریافت بیمه بیکاری

با توجه به قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، بیمه شدگان بیکار در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را خواهند داشت:

  • مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشد.
  • بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده کار باشد.
  • ‌بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد.
  • سابقه یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه را داشته باشد.
  • اقایان موظف‌اند کارت پایان خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشند.

افرادی که نمی‌توانند مستمری بیکاری دریافت کنند:

طبق تبصره موجود در ماده ۱ قانون بیمه بیکاری، افراد زیر نمی‌توانند مستمری بیکاری دریافت نمایند:

۱ – بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی

۲ – صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری

۳ – اتباع خارجی

مبلغ بیمه بیکاری

پیش از آنکه به حقوق بیمه بیکاری بپردازیم، بهتر است اشاره‌ای به حق بیمه پرداختی و مسئول پرداخت آن داشته باشیم.

مبلغ مورد نیاز برای پرداخت حق بیمه بیکاری ۳% مزد بیمه شده است که به طور کامل توسط کارفرما تامین و پرداخت می‌شود.

همچنین مزد بیمه شده و نحوه تشخیص و تعیین حق بیمه بیکاری، چگونگی وصول آن، تکلیف بیمه شده و کارفرما و نحوه رسیدگی به اعتراض، تخلفات و سایر مقررات مربوطه در این مورد بر اساس ضوابطی می‌باشد که در قانون و مقررات‌ تامین اجتماعی پیش‌بینی شده است.

در ادامه به بررسی حقوق بیمه بیکاری می‌پردازیم:

این مبلغ برابر با ۵۵ درصد دستمزد بیمه شده در زمان اشتغال (دستمزد پایه بدون احتساب حق سنوات و پایه سنوات، هزينه‌هاي مسكن، خواربار و…) است. البته اگر فرد بیمه شده متکفل یا سرپرست خانوار باشد، به ازاء هر فردی که تحت سرپرستی اوست، ۱۰ درصد به مبلغ پایه اضافه خواهد شد. با این وجود، درصد اضافه شده حداکثر ۴۰ و به ازاء ۴ نفر از افراد تحت تکفل می‌باشد.

در نهایت مجموع مبلغ پرداختی نباید کمتر از حداقل حقوق وزارت کار در سال مورد نظر باشد.

نحوه دریافت بیمه بیکاری

۱. اعلام وضعیت بیکاری

بیمه شده بیکار برای استفاده از مزایای این قانون موظف است معرفی نامه کتبی واحد کار و امور اجتماعی محل اشتغال را دریافت نماید.

بنابراین یک فرصت ۳۰ روزه از تاریخ بیکاری برای وی در نظر گرفته شده است تا با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال ‌به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. در صورت عدم مراجعه وی تا مدت معین، مراجعه بعد از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

۲. ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت حقوق بیمه بیکاری

خواهان این بیمه ضمن مراجعه به اداره کار و امور اجتماعی باید مدارک زیر را تحویل داده و یا در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری نماید:

  • اصل و کپی یک سال آخر قرار داد کار یا رای صاد شده مبنی بر وجود رابطه کارگر و کارفرما
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • ۴ قطعه عکس سه در چهار
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • معرفی نامه کارفرما
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان

۳. شرکت در دوره‌های کارآموزی

همچنین فرد بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی و یا سایر‌ واحدهای ذیربط با تایید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت نموده و هر دو ماه یکبار گواهی لازم در این مورد را به شعب تامین ‌اجتماعی تسلیم نماید.

مدت زمان دریافت مقرری بیکاری

مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای تمامی افراد، وابسته به سابقه پرداخت حق بیمه آنان است. این مدت برای افراد مجرد حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین حداکثر ۵۰ ماه می‌باشد.

سابقه پرداخت حق بیمه

مجرد

متاهل

‌از ۶ ماه لغایت ۲۴ ماه

۶ ماه

۱۲ ماه

‌از ۲۵ ماه لغایت ۱۲۰ ماه

۱۲ ماه

۱۸ ماه

‌از ۱۲۱ ماه لغایت ۱۸۰ ماه

۱۸ ماه

۲۶ ماه

‌از ۱۸۱ ماه لغایت ۲۴۰ ماه

۲۶ ماه

۳۶ ماه

‌از ۲۴۰ ماه به بالا

۳۶ ماه

۵۰ ماه

 

لازم به ذکر است که مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه، بیمه شده از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت محسوب خواهد‌ شد.

 

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.