۳ روش حل اختلافات بیمه ای توسط وکیل بیمه

۳ روش حل اختلافات بیمه ای توسط وکیل بیمه
در این نوشته شما می خوانید:

وکیل بیمه

پس از عرضه رشته‌های مختلف بیمه در قالب بیمه های تجاری یا بازرگانی و خرید آن توسط بیمه گذاران، به تدریج اختلاف نظرهای متعددی میان بیمه گر و بیمه گذار مطرح شد که عمده آن در رابطه با مبلغ خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه بود. در نهایت با گذشت زمان و بروز هرچه بیشتر این اختلافات، دعاوی بیمه های تجاری تبدیل به دسته‌ای از شکایات شد که به دلایل متعدد در دادگاه‌های سراسر کشور مطرح می‌شوند. در این مقاله به انواع بیمه های تجاری و دعاوی ناشی از آن پرداخته و مهم‌ترین مطالب این حوزه را از زبان وکیل بیمه گروه حقوقی قرار بازگو می‌کنیم. شما مخاطبان گرامی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با وکیل امور بیمه با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

انواع بیمه های تجاری

به گفته وکیل بیمه، انواع بیمه های بازرگانی یا تجاری را می‌توان در چهار دسته کلی زیر تقسیم نمود که هر یک از آن‌ها دارای زیرمجموعه‌های متنوعیست. لازم به ذکر است که این نوع بیمه با بیمه تامین اجتماعی و مبحث قانون کار متفاوت بوده و دو موضوع کاملا مختلف می‌باشند.

۱. بیمه خودرو

۲. بیمه اموال

۳. بیمه اشخاص

۴. بیمه مسئولیت

 

بیموکیل؛ مرجع تخصصی مشاوره، صدور و وکالت دعاوی بیمه

در ادامه زیرمجموعه‌های ۴ شاخه اصلی بیمه را بررسی می‌کنیم:

۱. بیمه خودرو

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث تنها رشته بیمه ایست که دریافت آن برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی الزامی می‌باشد. در این بیمه آسیب‌های جانی و مالی وارد شده به شخص آسیب دیده از محل بیمه مقصر جبران می‌شود. ضمنا مدت زمان باقی مانده از بیمه نامه شخص ثالث، یکی از عوامل موثر در قیمت و تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو می‌باشد.

بیمه بدنه

از آنجایی که بیمه شخص ثالث تنها خسارات وارده به طرف آسیب دیده تصادف را تا مقدار محدودی جبران می‌کند، بسیاری از افراد متمایل به خرید بیمه بدنه هستند. در این بیمه خسارت‌های مالی وارد به خود مقصر جبران شده و مبلغ آن نیز با توجه به پوشش انتخابی، بیشتر از بیمه شخص ثالث می‌باشد.

۲. بیمه اموال

بیمه آتش سوزی

این بیمه دارای سه پوشش اصلی آتش سوزی، صاعقه، انفجار و تعداد زیادی پوشش اختیاری بوده و برای اماکن مسکونی، غیر مسکونی و صنعتی صادر می‌شود. دریافت بیمه آتش سوزی برای اماکن صنعتی می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از وقوع انواع ورشکستگی باشد.

بیمه باربری

بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل کالا خساراتی را جبران می‌کند که ممکن است در زمان حمل کالا از مکانی به مکان دیگر به محموله مورد انتقال وارد شود. انواع این بیمه عبارت است از: بیمه باربری داخلی، وارداتی، صادراتی و ترانزیت.

بیمه مهندسی

در این بیمه پروژه‌هایی که در حال ساخت، اصلاح، نصب، راه‌اندازی و سایر فعالیت‌های مربوطه هستند تحت پوشش بیمه قرار گرفته و در صورت بروز خسارت، با توجه به نوع پوشش‌های انتخابی، آسیب‌های وارده جبران خواهند شد. توصیه می‌کنیم پیش از خرید این بیمه نسبت به تنظیم جلسه مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی اقدام نمایید.

۳. بیمه اشخاص

بیمه درمان تکمیلی

همانطور که میدانیم بیمه‌های پایه نظیر بیمه تامین اجتماعی بخش اندکی از هزینه های درمانی را جبران می‌کنند. به همین منظور بیمه درمان یا بیمه تکمیلی با هدف جبران هزینه های مازاد درمان توسط شرکت‌های بیمه ارائه شده است که از رشته‌های مورد استقبال بیمه گذاران می‌باشد.

بیمه عمر

بیمه عمر یا زندگی یک راه سرمایه گذاری به شمار می‌رود که در آن با دریافت حق بیمه از بیمه گذار، مبلغ مشخصی در آینده به او یا ذی‌نفعان وی تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که پس از فوت بیمه گذار، سرمایه بیمه عمر به شخص یا اشخاص ذی‌نفع که نام آن‌ها در بیمه نامه قید شده است تعلق می‌گیرد. بنابراین این سرمایه ارتباطی به ماترک متوفی و تقسیم سهم الارث بازماندگان نخواهد داشت؛ مگر اینکه فردی به عنوان ذی‌نفع مشخص نشده باشد.

بیمه مسافرتی

در این بیمه خسارت‌های جانی و مالی که ممکن است در طول سفر بر بیمه گذار و افراد تحت پوشش او وارد شود، توسط شرکت بیمه جبران می‌شود.

بیمه حوادث

این بیمه حوادث جانی فوت، نقص عضو و از کار افتادگی را جبران می‌کند و برای افرادی که در محیط‌های پرخطر کار می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ چراکه می‌تواند به‌عنوان یک کمک‌هزینه مالی در روزهای مصدومیت در نظر گرفته شود.

بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت دارای شاخه‌های متنوعیست که مسئولیت افراد را در قبال اشخاص و اموال مختلف بیمه می‌کند. دریافت این بیمه برای صاحبان کسب و کارهای مختلف به شدت توصیه می‌شود.

اختلافات و دعاوی بیمه

بیمه گذار و بیمه گر طرفین قراردادی هستند که به آن بیمه نامه گفته می‌شود. در متن این قرارداد تمامی حقوق و تعهدات هر یک از طرفین با توجه به توافقات موجود و پوشش‌های انتخابی توسط بیمه گذار ثبت می‌شود. بنابراین در صورت عدم انجام تعهدات از سوی هر یک از طرفین، این رابطه قراردادی منجر به اختلاف شده و دعاوی بیمه را رقم می‌زند. از جمله این دعاوی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تفسیر شرایط بیمه‌نامه

پاره‌ای از اختلافات به دلیل تفسیر شرایط و جزئیات بیمه‌نامه به وجود می‌آید. ممکن است بیمه‌گذار و بیمه‌گر نظریات متفاوتی در مورد پوشش بیمه، شرایط پرداخت خسارت، مبالغ تعیین شده و… داشته باشند که موجب اختلاف نظر شود.

۲. پرداخت خسارت

در صورت وقوع حادثه و بروز خسارت، ممکن است بیمه‌گر و بیمه‌گذار نظرات متفاوتی در مورد میزان خسارت و شرایط پرداخت آن داشته باشند که منجر به دعوا و اختلاف شود.

۳. عدم رعایت شرایط بیمه‌نامه

در برخی موارد، اختلافات به دلیل عدم رعایت شرایط مشخص در بیمه‌نامه از سوی بیمه‌گذار، مانند عدم پرداخت به موقع حق بیمه یا عدم گزارش صحیح حوادث، پیش می‌آید که ممکن است به دعوا منجر شود.

۴. تغییر در شرایط بیمه نامه

در برخی موارد، تغییرات در شرایط و موضوعات مرتبط با بیمه‌نامه (مثلا تغییرات قراردادی، شرایط جدید موضوع بیمه و…) ممکن است باعث اختلافات و نیاز به بررسی مجدد شرایط گردد.

راه‌های حل دعاوی بیمه

در شرایط بروز اختلاف، معمولا بیمه‌گذار و بیمه‌گر سعی می‌کنند دعاوی مطروحه را از طریق مذاکره، مشاوره حقوقی یا استفاده از مراجع مربوطه در حوزه بیمه حل و فصل کنند. در برخی موارد، این اختلافات ممکن است به دعواهای قضایی و رسیدگی به آنها توسط دادگاه نیز منجر شود.

یکی از راه‌های حل و فصل دعاوی بیمه ای که از سرعت قابل توجهی نیز برخودار است، برگزاری جلسه مذاکره با حضور وکیل بیمه می‌باشد. در این جلسه بیمه گذار و بیمه گر یا نماینده آن‌ها به اتفاق وکیل بیمه حاضر شده و در مورد مطالبات خود بحث می‌کنند. ممکن است در برخی از مواقع شرکت بیمه این جلسه را بدون حضور وکیل متخصص بیمه تشکیل ‌دهد؛ اما با توجه به نبود یک منبع آگاه از قوانین بیمه، توافق مورد نیاز بین طرفین حاصل نشده و در نهایت جلسه مذاکره به سرانجام نخواهد رسید.

 

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.