تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو

تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو
در این نوشته شما می خوانید:

مبایعه نامه خرید و فروش خودرو

قرارداد خرید و فروش خودرو یک توافق بین فروشنده و خریدار است که شرایط و جزئیات این معامله را تعیین می‌کند. این قرارداد حاوی اطلاعاتی از جمله نام و آدرس فروشنده و خریدار، جزئیات فنی خودرو، قیمت، شرایط پرداخت، شرایط تحویل و گارانتی می‌باشد. در این مقاله، به بررسی ملاحظات و نکات کلیدی قرارداد خرید و فروش ماشین پرداخته و نحوه تنظیم آن را بازگو میکنیم. شما مخاطبین گرامی می‌توانید در صورت وجود سوال یا ابهام در این زمینه، با وکیل دعاوی ناشی از قراردادها مشورت کنید.

انواع نمونه قرارداد خودرو

اصولا قراردادهای مربوط به ماشین انواع مختلفی دارند که از جمله آن می‌توان به قرارداد خرید و فروش خودرو، قرارداد اجاره خودرو، معاوضه آن و… اشاره کرد. ضمنا قراردادهای مربوط به اجاره ماشین نیز به دو شکل “اجاره با راننده” و “اجاره بدون راننده” قابل انعقاد می‌باشند که این مورد باید به طور کامل در متن قرارداد تصریح شود. شما می‌توانید برای مشاهده نمونه قرارداد اجاره خودرو بر روی لینک کلیک کرده و به مقاله مورد نظر مراجعه نمایید.

تنظیم قرارداد خودرو

۱- اطلاعات مهم در قرارداد:

در قرارداد خرید و فروش خودرو، باید اطلاعات دقیق و کاملی از ماشین، فروشنده و خریدار آن ذکر شود. این اطلاعات شامل نام و آدرس دقیق طرفین، شماره تماس، شماره شناسنامه خودرو، شماره موتور، شماره شاسی و سایر جزئیات فنی خودرو است. بهتر است برای تکمیل تمامی این موارد، به مقاله اصول قراردادها و انواع آن مراجعه نمایید.

۲- قیمت و شرایط پرداخت:

مبلغ کل خرید و نحوه پرداخت آن باید در قرارداد مشخص شود. در صورتی که پرداخت وجه در دو یا چند قسط انجام شود، مبلغ پیش پرداخت و نحوه پرداخت آن نیز باید در قرارداد تعیین گردد. همچنین، تاریخ پرداخت و اطلاعات مربوط به هر نوع پرداختی (نقدی، چک، وجه ‌الحاقی، و…) نیز باید ذکر شود.

۳- شرایط تحویل:

زمان و محل تحویل خودرو باید در قرارداد مشخص شود. محل تحویل می‌تواند آدرس فروشنده یا خریدار باشد؛ همچنین امکان انتقال ماشین در یک پارکینگ عمومی نیز وجود دارد که طبق نکات گفته شده در مقاله شکایت کلاهبرداری ماشین، پذیرش این مورد توصیه نمی‌شود. همچنین، اگر معامله ماشین مورد نظر مشروط به انجام معاینات فنی یا تست خودرو باشد، تمامی این موارد نیز باید در قرارداد ماشین ذکر شود.

۴- گارانتی و بیمه:

شرایط گارانتی خودرو، مدت زمان گارانتی و نوع مشکلاتی که تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرند باید در قرارداد ذکر شود. البته ممکن است خودروی مورد معامله از گارانتی خارج شده باشد که در این صورت این بند از قرارداد فاقد اهمیت می‌باشد. همچنین بیمه خودرو و مدت زمان باقی مانده از اعتبار بیمه نامه نیز از سایر موارد قابل توجه در تنظیم قرارداد حقوقی خودرو است.

۵- مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین:

تمامی مسئولیت‌ها و تعهدات فروشنده و خریدار باید به صورت جزئی در قرارداد ذکر شود. برای مثال ارائه مدارک و اصل سند خودرو، وجود تمام تجهیزات اصلی و آپشن ها در خودرو و تحویل به موقع، از جمله تعهدات فروشنده بوده و پرداخت به موقع وجه معامله نیز یکی از تعهدات خریدار به شمار می‌رود.

۶- حق فسخ قرارداد

ممکن است قرارداد خرید و فروش خودرو، بنا به دلایل مختلف فسخ گردد. در این صورت طرفین قرارداد ملزم هستند به منظور جلوگیری از تضییع حقوق خود، شروطی را در متن قرارداد پیش بینی نمایند که در صورت عدم رعایت آن، معامله فسخ شده و ضرر و زیان نیز پرداخت می‌گردد. همچنین شرایط بازگشت خودرو در صورت وجود مشکلات نیز باید در قرارداد ذکر شود.

دانلود قرارداد فروش خودرو

در این قسمت نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو در دسترس شما عزیزان قرار داده شده است. لازم به ذکر است که نمونه قرارداد زیر ابتدایی بوده و بهتر است برای تکمیل آن به وکیل متخصص مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.