انواع دعاوی شرکت های تجاری

انواع دعاوی شرکت های تجاری
در این نوشته شما می خوانید:

دعاوی علیه شرکت

یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های دعاوی تجاری، امور مربوط به دعاوی شرکت ها می‌باشد. به طور کلی این دسته از دعاوی را می‌توان به دو بخش عمده “دعاوی سهامداران علیه  شرکت” و “دعاوی طرفین معاملات علیه شرکت” تقسیم‌بندی نمود. در ادامه هر یک از موارد موجود به تفصیل بررسی شده و نحوه مطالبه، مرجع رسیدگی و… آن ذکر خواهد شد. شما مخاطبین گرامی می‌توانید پس از مطالعه این مقاله در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس گرفته و با کارشناسان گروه حقوقی قرار مشورت نمایید.    

وکیل دعاوی شرکت ها

اختلافات و چالش‌های حقوقی شرکت‌ها از جمله مواردیست که به طور مداوم پیش می‌آید. برای مثال تنظیم قراردادهای تجاری با در نظر گرفتن نقاط اختلاف‌برانگیز آن، اختلافات مالی و مالیاتی، حفظ حقوق مالکیت معنوی، رسیدگی به اختلافات کارمندان، سهامداران، شرکای تجاری و… از جمله چالش‌هاییست که پیش روی هر کسب و کار بوده و رسیدگی به آن در حیطه وظایف مشاور حقوقی یا وکیل تجاری شرکت می‌باشد. امروزه بسیاری از شرکت‌های موفق به درک و شناخت کاملی از مزایای استفاده از وکیل شرکت ‌ها رسیده‌ و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های شغلی خود را به کارشناس حقوقی یا وکیل دعاوی شرکت اختصاص می‌دهند.

انواع دعاوی شرکت

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، دعاوی مطروحه علیه شرکت ها به دو بخش زیر تقسیم می‌شوند:

۱. دعاوی طرفین معاملات علیه شرکت

طرفین معاملات با شرکت همان اشخاص ثالث می‌باشند که به دلایل مختلفی نظیر کلاهبرداری، مطالبه وجه و… دچار اختلافات حقوقی با شرکت می‌شوند. لازم به ذکر است که طرف معامله این افراد، شخصیت حقوقی (شرکت) می‌باشد و تنها علیه وی می‌توان طرح دعوا نمود. بنابراین مدیر عامل، هیئت مدیره، سهامداران، کارمندان و… نمی‌توانند طرف دعوا قرار بگیرند.

۲. دعاوی سهامداران علیه شرکت

دعوای سهامداران علیه شرکت به عنوان یکی از اختلافات شرکتی مطرح می‌شود و معمولا در مواردی به وجود می‌آید که سهامداران اعتقاد دارند حقوق یا منافع خود در ارتباط با شرکت، نقض یا تخریب شده است. این اختلافات ممکن است به دلایل مختلفی پیش بیاید که در این قسمت به برخی از ‌آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تضییع حقوق سهامداران:

ممکن است سهامداران معتقد باشند که حقوقشان به عنوان یکی از ارکان شرکت، توسط مدیران یا دیگر سهامداران نقض شده است. این مسائل می‌تواند به عنوان نقض حقوق سهامداران مطرح شود.

  • نقض قوانین و مقررات شرکت:

چنانچه قوانین و مقرراتی که برای عملکرد شرکت تعیین شده‌ است، توسط مدیران یا هیئت مدیره شرکت نقض شود، سهامداران می‌توانند علیه شرکت طرح دعوا نمایند.

  • عملکرد معیوب مدیران:

اگر سهامداران معتقد باشند که مدیران شرکت، وظایف و مسئولیت‌های خود را طبق چهارچوب‌ معین انجام نداده‌ و این مسئله منجر به ضرر و زیان برای شرکت یا سهامداران شده است، می‌توانند پس از مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی، اقدام به طرح دعاوی شرکت نمایند.

  • تقسیم سود و تخصیص منافع:

نحوه تقسیم سود شرکت و تخصیص منافع مالی باید طبق قرارداد و توافقات از پیش تعیین شده باشد. در صورتی که این تقسیم بندی مورد تایید سهامداران نباشد، منجر به بروز دعوا و اختلافات حقوقی خواهد شد.

  • انتقاد از روند تصمیم‌گیری:

اگر سهامداران اعتقاد داشته باشند که روند تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم شرکت به نحویست که رای و نظر آنها ترتیب اثر داده نمی‌شود، ممکن است در اعتراض وضعیت موجود، دعاوی سهامداران علیه شرکت را مطرح کنند.

برای حل دعوای سهامداران علیه شرکت، معمولا از مسائل حقوقی و مقررات شرکتی استفاده می‌شود و ممکن است به تغییرات در مدیریت شرکت منجر شود. در بسیاری از موارد، مشاوره حقوقی و بهره‌مندی از تجربیات حقوقی می‌تواند در حل اختلافات شرکتی موثر باشد.

نحوه طرح دعوا علیه شرکت

در صورتی که دعوای مورد نظر خواهان حقوقی باشد، باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به تنظیم دادخواست نماید. اما در مواردی که دعوای مورد نظر کیفری است، پس از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت وی تنظیم و ارسال خواهد شد. شما مخاطبین محترم می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مصادیق دعاوی کیفری و حقوقی شرکت با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس گرفته و با وکلای گروه حقوقی قرار در ارتباط باشید.

سوالات

تمامی مواردی که در متن مقاله مطرح شد، می‌تواند به عنوان دعاوی شرکت های تعاونی پیگیری شود.

شرکت در برابر سهامداران و طرفین معاملات با خود، تعهداتی را ارائه می‌دهد. در صورتی که نسبت به انجام این تعهدات کوتاهی شود، دو دسته مذکور می‌توانند علیه شخصیت حقوقی شرکت طرح دعوا نمایند.

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.