تحریر ترکه

تحریر ترکه
در این نوشته شما می خوانید:

پس از فوت یک فرد، تمامی دارایی‌ها، اموال، دیون و مطالباتی که از وی باقی می‌ماند، به عنوان ترکه یا ماترک وی شناخته می‌شود. برای مشخص شدن ماترک متوفی دو راه وجود دارد؛ اول آنکه خود وراث با توافق یکدیگر لیستی از ماترک تنظیم نموده و برای تقسیم آن اقدام کنند. راه دوم و معتبرتر نیز ارائه دادخواست تحریر ترکه به شورای حل اختلاف می‌باشد.

تحریر ترکه یعنی چه؟

طبق ماده ۲۰۶ قانون امور حسبی، مقصود از تحریر ترکه، تعیین مقدار ترکه و دیون متوفی است. در واقع آن دسته از وراث که با یکدیگر اختلاف نظر داشته و یا تمایل دارند لیست دقیق ماترک متوفی از طریق یک مرجع قانونی تنظیم شود، درخواست تحریر ترکه می‌دهند. البته لازم به ذکر است که این درخواست در برخی از موارد الزامی بوده و حتی در صورت عدم تمایل وراث نیز انجام خواهد شد. برای آشنایی با این موارد، مراحل تحریر ماترک، نحوه تقسیم ترکه و… به مطالعه این مقاله بپردازید. همچنین شما مخاطبین محترم می‌توانید برای ارتباط با وکیل متخصص ارث و میراث با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

چه افرادی می‌توانند درخواست تحریر ماترک بدهند؟

طبق ماده ۲۰۷ و ۲۰۸ قانون امور حسبی، ۳ دسته از افراد می‌توانند پس از گذراندن مراحل صدور گواهی انحصار وراثت، درخواست تحریر ترکه را به شورای حل اختلاف تقدیم نمایند:

  1. وراث یا نماینده قانونی آن‌ها
  2. وصی متوفی که از طرف او برای اداره اموال تعیین شده است.
  3. امین (شخص مورد اعتماد) فرد غایب یا محجوری که در میان وراث وجود دارد.

شرایط الزام به تحریر ترکه

مراحل تقسیم ارث در این سه حالت بدون تحریر ماترک انجام نخواهد شد:

  1. زمانی که وراث متوفی برای قبول ترکه یا رد آن به توافق نرسند، تحریر ترکه الزامی خواهد بود.
  2. چنانچه یکی از وراث متوفی محجور یا غایب باشد، تحریر ماترک باید انجام شود.
  3. در صورتی که متوفی تبعه یک کشور خارجی باشد، تحریرترکه ضروری می‌باشد. 
  1.  

مراحل تحریر ترکه

مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست تحریر ترکه، شورای حل اختلاف است. بنابراین دادخواستی که با هدف تحریر ماترک تنظیم می‌شود، باید به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی ارسال شود. در نهایت مراحل اقدامات لازم بدین شرح است:

  • تنظیم دادخواست مربوطه و ارسال آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی توسط هر یک از افراد ذی‌صلاح
  • انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار با هدف فراخوان وراث، نمایندگان قانونی آن‌ها، بستانکاران، مدیونین و سایر افرادی که حقی بر ترکه متوفی دارند در روز و ساعت مشخص در دادگاه.
  • تعیین یک نفر به عنوان متصدی تحریر نمودن ترکه به منظور نگارش و تنظیم صورت جلسه تمام دارایی های متوفی
  • صدور حکم تحریر ترکه شامل فهرست تمامی اموال، مطالبات و دیون متوفی.

ممکن است وراث متوفی پس از مشاهده صورت ترکه تمایلی به پذیرش ترکه متوفی نداشته و آن را رد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رد ترکه توسط وراث و اثرات حقوقی آن مراجعه نمایید. 

تحریر ماترک و مهروموم

در شرایطی که هر یک از سه گروه واجد صلاحیت (برای درخواست تحریر ترکه) بیم آن را داشته باشند که سایر وراث با دخل و تصرف در ماترک موجب نقص در آن شوند، می‌توانند درخواست مهر و موم ترکه دهند. در این صورت تمامی دارایی های منقول و غیرمنقول متوفی مهر و موم شده و هیچ یک از وراث تا زمان تقسیم ترکه، امکان دخل و تصرف در آن را ندارند.

محتوای صورت جلسه تحریر ماترک

‌طبق ماده ۲۱۳ قانون امور حسبی، برای تحریر ترکه صورتی از ترکه برداشته می‌شود و این صورت باید مشتمل بر موارد زیر باشد:

  • توصیف اموال منقول با تعیین بهای آن
  • تعیین اوصاف و وزن و عیار نقره و طلاجات
  • مبلغ و نوع نقدینگی
  • بهاء و نوع برگهای بهادار
  • اسناد با ذکر خصوصیات آنها
  • نام رقبات غیر منقول

همچنین آن دسته از مطالبات و بدهی‌های متوفی که بنا بر احکام نهایی و اسناد رسمی یا دفاتر و برگ‌های مربوط به متوفی یا اقرار مدیونین و ورثه مسلم شده ‌است، در صورت ترکه ذکر خواهد شد.

نمونه دادخواست تحریر ترکه

نمونه دادخواست تحریر ماترک در این قسمت برای استفاده شما عزیزان قرار داده شده است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و یا تنظیم جلسه مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

سوالات

زمان مشخصی برای این امر پیش بینی نشده است. اما از آنجایی که روند مذکور توسط شورای حل اختلاف انجام می‌شود، زمان آن طولانی نخواهد بود.

طبق ماده ۲۱۲ قانون امور حسبی، غیبت اشخاصی که احضار شده‌اند، مانع از رسیدگی نخواهد بود و جلسه دادگاه روند خود را طی خواهد کرد.

رسیدگی به دادخواست تحریر ماترک و صدور حکم آن توسط شورای حل اختلاف انجام می‌شود.

پس از نگارش لیست ماترک متوفی، بازماندگان می‌توانند نسبت به انحصار وراثت و تقسیم ترکه اقدام کنند.

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.