مراحل صدور گواهی انحصار وراثت

مراحل صدور گواهی انحصار وراثت
در این نوشته شما می خوانید:

انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت یکی از مراحل مهم در روند رسیدن سهم الارث به هر یک از وراث می‌باشد. در واقع پس از فوت متوفی کافیست یکی از وراث، دادخواست انحصار وراثت یا حصر وراثت را به دادگاه تقدیم نماید. پس از انجام مراحل اداری، دادگاه لیست وراث و سهم الارث هر یک از آنان را در قالب آگهی رسمی منتشر می‌کند. پس از گذشت مدت زمان لازم و در صورت عدم تغییر وراث، آگهی منتشر شده به عنوان رای دادگاه و گواهی انحصاروراثت شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به مطالعه مقاله حاضر پرداخته و یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

وکیل انحصار وراثت

برای آن دسته از افرادی که زمان کافی برای انجام امور اداری نداشته و یا تمایل دارند که امور مربوط به حصر وراثت آن‌ها توسط یک وکیل متخصص ارث و میراث انجام شود، بهترین راه، استفاده از وکیل انحصار وراثت است. همچنین ممکن است یک وکیل متخصص، به دلیل تسلط بر مراحل انحصار ورثه و نحوه انجام امور، گواهی حصر وراثت را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت نماید.  

مراحل گام به گام انحصار وراثت

همانطور که پیشتر گفته شد، انجام مراحل زیر برای دریافت گواهی انحصار وراثت، الزامی می‌باشد:

۱. دریافت گواهی فوت از اداره ثبت احوال

به گفته وکیل گروه حقوقی قرار، پس از فوت متوفی یکی از نزدیکان وی می‌تواند با تحویل مدارک زیر گواهی فوت را از اداره ثبت احوال دریافت نماید:

  • شناسنامه و کارت ملی متوفی
  • گواهی پزشک یا بیمارستان یا مسئولین گورستان

۲. دریافت استشهادیه انحصار وراثت

برای دریافت این استشهادیه، کافیست ورثه متوفی به همراه دو نفر از نزدیکان یا افراد آشنا، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. در آنجا دو نفر شاهد با تکمیل فرم استشهادیه انحصاروراثت، شهادت می‌دهند که وراث متوفی چه کسانی هستند. این فرم در دفتر اسناد رسمی پس از امضا شاهدین، تکمیل و تنظیم می‌شود. 

۳. ارائه دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

ارائه این دادخواست توسط یک نفر از ورثه کفایت می‌کند و نیازی به دادخواست تمام وراث نیست. در این مرحله تمامی مدارکی که در ادامه ذکر خواهد شد، ضمیمه دادخواست شده و به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی ارسال می‌شود.

نکته: برای انحصار ورثه متوفیان قبل از سال ۱۳۹۵، گواهی مالیات بر ارث نیز باید ضمیمه دادخواست شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن را مطالعه نمایید.

۴. انتشار آگهی حصر وراثت در روزنامه کثیر الانتشار

پس از بررسی دادخواست انحصاروراثت و سایر مدارک توسط شورای حل اختلاف، یک آگهی توسط این شورا در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. محتوای این آگهی نام وراث متوفی است و در صورتی که فرد جدیدی ادعای ارث بردن از متوفی را داشته باشد، با مشاهده این آگهی به مراجع قضایی مراجعه نموده و ضمن ارائه مدارک لازم، خود را معرفی می‌کند.

نمونه آگهی حصر وراثت

آقا/خانم ………. دارای شناسنامه شماره …….  به شرح دادخواست به کلاسه ………. از این شورا درخواست گواهی حصر وراثت نموده و چنین توضیح داده که شادروان ……….. به شناسنامه شماره ………. در تاریخ ………در اقامتگاه دائمی خود بدرود زندگی گفته و ورثه حین الفوت آن مرحومه منحصر است به:

آقای………..نام پدر………تاریخ تولد……… شماره شناسنامه………. شماره ملی…….. برادر متوفیه. آقای……….نام پدر……….تاریخ تولد………..شماره شناسنامه……….شماره ملی………برادر متوفیه. آقای………نام پدر……….. تاریخ تولد……….شماره شناسنامه……….شماره ملی……….خواهر متوفیه و جز نامبردگان ورثه دیگری ندارد.

۵. صدور گواهی انحصار ورثه

در صورتی که پس از گذشت یک ماه از انتشار آگهی، فرد جدیدی به وراث اضافه نشود، شورای حل اختلاف با صدور گواهی انحصار وراثت، افراد مذکور در آگهی را به عنوان وراث معرفی نموده و مقدار سهم الارث هر یک از آنان را نیز مشخص می‌کند.

پس از دریافت این گواهی وراث می‌توانند نسبت به تقدیم دادخواست تحریر ترکه اقدام نمایند.

مدارک لازم برای انحصار وراثت

انحصار وراثت محدود و نامحدود

تفاوت انحصار وراثت محدود و نامحدود در مقدار اموال به جا مانده از متوفی است. اگر دارایی متوفی کمتر از ۵ میلیون تومان باشد، انحصار ورثه به شکل محدود انجام می‌گیرد و برای مبالغ بیش از ۵ میلیون تومان به شکل نامحدود است.

سوالات

تمام افراد برای انتقال اموال متوفی به وراث و دریافت سهم الارث خود، موظف‌اند مراحل انحصاروراثت را به طور کامل انجام دهند. اما برای آن دسته از متوفیانی که هیچ دارایی نداشته و سهم الارثی به وراثشان تعلق نمی‌گیرد، این امر ضروری نیست. 

طبق مراحل گفته شده در این مقاله، پس از دریافت گواهی فوت و استشهادیه باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دادخواست حصر وراثت را به شورای حل اختلاف تقدیم کنید. در صورت تمایل می‌توانید تمامی مراحل مذکور را به یک وکیل آنلاین بسپارید.

در آن صورت امکان انتقال اموال متوفی به وراث وجود ندارد.

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.