مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن

مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن
در این نوشته شما می خوانید:

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث که از جمله مالیات‌های مستقیم به شمار می‌رود، بر اموال و دارایی‌های متوفی که پس از مرگ او به ارث می‌رسند، لحاظ می‌شود. در واقع یکی از مهم‌ترین مراحل اداری دریافت سهم الارث، پرداخت مالیات ارث است که بسته به ارزش اموال و نسبت وراث با متوفی، مقدار آن تغییر می‌کند. شما می‌توانید برای آگاهی از مقدار مالیات بر ارث در سال ۱۴۰۲ و نحوه محاسبه آن، این مقاله را مطالعه نموده و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.  

مشاوره حقوقی مالیات بر ارث

تکمیل اظهارنامه، جمع‌آوری اسناد و مدارک موجود، کسر دیون و بدهکاری های متوفی از اموال وی و در آخر دریافت گواهی مالیات بر ارث، از جمله اموریست که در ابتدا ساده به نظر می‌رسد. اما در صورت غفلت و بروز یک اشتباه سهوی یا عامدانه از طرف وراث، ممکن است تمامی مراحل انحصار وراثت با مشکل مواجه ‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی و دعاوی ارث و میراث، پیش از هر اقدامی به وکیل ارث مراجعه نمایید.

جدول مالیات بر ارث سال ۱۴۰۲

در حال حاضر مبلغ مالیات بر ارث طبق جدول زیر محاسبه می‌شود که در آن هر یک از ماترک متوفی شامل طلا، املاک مسکونی، اداری و تجاری، خودرو، سپرده بانکی و… نرخ مخصوص به خود را دارند. این در حالیست که تا سال ۱۳۹۵ مالیات تمامی انواع ماترک به طور یکسان محاسبه می‌شد. در واقع با تغییر قانون مالیات در سال ۱۳۹۵ روش جدیدی برای محاسبه نرخ مالیات ارث، مورد استفاده قرار گرفت.

یکی دیگر از تفاوت‌های قانون قدیمی و جدید مربوط به زمان اخذ این مالیات می‌باشد. در روش جدید، مالیات ارث پس از گذراندن مراحل انحصار وراثت، تحریر و مهر و موم ترکه و تصفیه آن از وراث اخذ خواهد شد. این در حالیست که در قانون قبلی، پرداخت مالیات زودتر انجام می‌شد.

مهم: محاسبه مالیات بر ارث برای آن دسته از افراد که تاریخ فوتشان پیش از سال ۱۳۹۵ بوده است، بر اساس قانون قدیمی صورت می‌گیرد.

نوع ماترک

طبق اول

طبقه دوم

طبقه سوم

مالیات ارثیه طلا

۱۰ %

۲۰ %

۴۰ %

مالیات ارثیه املاک مسکونی

۷/۵ %

۱۵ %

۳۰ %

مالیات ارثیه املاک اداری

۳ %

۶ %

۱۲ %

مالیات ارثیه املاک تجاری

۳ %

۶ %

۱۲ %

مالیات ارثیه سپرده بانکی

۳ %

۶ %

۱۲ %

مالیات ارثیه خودرو

۲ %

۴ %

۸ %

مالیات ارثیه سهام بورسی

۰/۷۵ %

۱/۵ %

۳ %

مالیات ارثیه سهام غیر بورسی و سهم الشرکه

۶ %

۱۲ %

۲۴ %

مالیات ارثیه سایر اموال (حق امتیاز و…)

۱۰ %

۲۰ %

۴۰ %

نکته : مالیات ارث املاک، طبق ارزش منطقه‌ای آن‌ها محاسبه می‌شود که عددی کمتر از ارزش معاملاتی آن است. برای مثال یک ملک مسکونی که به ارزش ۱۰ میلیارد تومان معامله می‌شود، ممکن است ارزش منطقه‌ای برابر با ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشد. بنابراین طبقه اول وراث باید ۷/۵ % معادل ۳۷/۵ میلیون تومان مالیات بپردازند.

لازم به ذکر است در صورتی که اموال مذکور پیش از فوت متوفی از طریق صلح عمری به وراث منتقل شوند، مقدار مالیات آن کمتر از مالیات بر ارث خواهد بود.

اظهارنامه مالیات بر ارث

همانطور که پیشتر گفته شد پس از دریافت گواهی انحصار وراثت و تصفیه ترکه نوبت به دریافت گواهی مالیات بر ارث میرسد که اولین قدم برای دریافت این گواهی، ارائه اظهارنامه است. وراث متوفی تنها یک سال پس از فوت متوفی (تاریخی که در گواهی فوت ذکر شده است) زمان دارند تا فهرست اموال، دارایی، دیون و بدهکاری های متوفی را ضمن تکمیل اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند. مدارکی که در این مرحله مورد نیاز می‌باشد، عبارت است از:

  • اصل و کپی اسناد مربوط به بدهی و مطالبات متوفی
  • اصل و کپی تمامی اوراقی که نشان دهنده حق مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی است.
  • اصل و کپی آخرین وصیت نامه متوفی (در صورت وجود وصیت نامه)
  • اصل و کپی گواهی فوت متوفی از مراجع قانونی
  • اصل و کپی مدارک شناسایی وراث (شناسنامه و کارت ملی)

سامانه پرداخت مالیات بر ارث

در حال حاضر علاوه بر مراجعه حضوری به منظور پرداخت مالیات بر ارث و امور اداری مربوط به آن، امکان مراجعه غیر حضوری و انجام مراحل به صورت آنلاین نیز فراهم می‌باشد. برای استفاده از خدمات آنلاین پرداخت مالیات می‌توانید از طریق درگاه https://tax.gov.ir/action/do/Show/434  اقدام نمایید.

جرم فرار از مالیات‌ مخصوص ارث

همانطور که پیشتر گفته شد طبق ماده ۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم، وراث موظف‌اند ظرف مدت یک سال پس از فوت متوفی، اظهارنامه مالیات بر ارث را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند. در غیر این صورت مرتکب جرایم مالیاتی شده و مشمول جرایم مالی و غیر مالی می‌شوند.

برای متوفیان پیش از سال ۱۳۹۵ در صورت عدم تسلیم اظهارنامه پرداخت مالیات، جریمه‌ای معادل ۱۰% مالیات متعلق در نظر گرفته می‌شود و به ازاء هر ماه دیرکرد ۲/۵ % مالیات اضافه می‌شود.

برای متوفیان پس از سال ۱۳۹۵ جرایم مالی در نظر گرفته نشده است. اما این افراد از امتیازات خاصی محروم می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با یک وکیل آنلاین مشورت کنید. 

سوالات

در صورتی که ارزش منطقه‌ای آن ملک ۷۰۰ میلیون تومان باشد و ملک مسکونی باشد، طبقه اول وراث ۵۲/۵ میلیون تومان پرداخت می‌کنند و طبقه دوم ۱۰۵ میلیون تومان و طبقه سوم ۲۱۰ میلیون تومان.

اشتراک گذاری این مقاله

۱ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.