قرارداد صلح عمری با حق فسخ

قرارداد صلح عمری با حق فسخ
در این نوشته شما می خوانید:

تنظیم قرارداد صلح نامه

ممکن است شما هم عبارت صلح عمری یا صلح نامه را شنیده باشید اما معنا و مفهوم دقیق آن را ندانید. در این مقاله به توضیح این دو عبارت پرداخته و یکی از مهم‌ترین روش های انتقال ملک که تنظیم قرارداد صلح نامه می‌باشد را بیان می‌کنیم. شما مخاطبین گرامی می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی املاک  با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

دو روش انتقال ملک؛ عقد بیع یا صلح عمری؟

به گفته وکیل دعاوی ملکی برای انتقال اموال غیرمنقول دو روش وجود دارد؛ روش اول عقد بیع یا همان خرید و فروش است که فروشنده (مالک یا شخصی که از طرف وی وکالت دارد)، مالکیت ملک را در ازای دریافت ثمن معامله به خریدار می‌دهد. اکثر معاملات خرید و فروش املاک به عنوان عقد بیع و در همین دسته انجام می‌شوند. اما روش دیگری که از مزایای خاص خود نیز بهره مند است، صلح عمری می‌باشد. در ادامه مقاله تعریف این عبارت را مطالعه کنید.

 

صلح عمری یعنی چه؟

صلح عمری نوعی قرارداد انتقال ملک است که در آن مالکیت عین ملک مورد نظر از طرف مالک به فرد دیگری منتقل می‌شود. اما منافع ملک همچنان در اختیار مالک قبلی بوده و او تا زمان حیات خویش می‌تواند در آن ملک سکونت کند. برای مثال کشاورزی را در نظر بگیرید که در زمین متعلق به خود مشغول کشت و زرع است. پس از مدتی با تنظیم قرارداد حقوقی صلح نامه، زمین را به فرد دیگری می‌فروشد. یعنی مالکیت عین مال (مالکیت زمین) به خریدار واگذار شده است اما مالکیت منافع مال (کشاورزی در زمین) تا زمان حیات خود کشاورز در اختیار وی می‌باشد.

صلح عمری برای فرزند

یکی از مهم‌ترین کارکردهای صلح عمری هنگام انتقال ملک به همسر یا فرزندان است. در شرایطی که بیم آن می‌رود اگر مالکیت آپارتمان یا منزل مسکونی به فرزند منتقل شود، ممکن است فرزندان به دلیل دعاوی خانوادگی از سکونت پدر (مالک قبلی) جلوگیری کند، از این روش استفاده می‌شود. ممکن است برخی از افراد به جای صلح عمری و انتقال ملک در زمان حیات خود، وصیت کنند که پس از مرگشان ملک مورد نظر منتقل شود. اما در این مقایسه باید به این نکته توجه داشت که هر فرد پس از مرگش تنها می‌تواند برای ثلث اموال خود تعیین تکلیف نماید. از طرف دیگر مالیات قرارداد صلح عمری در مقایسه با مالیات بر ارث مقدار کمتریست.

مدارک صلح عمری

برای تنظیم قرارداد صلح نامه عمری لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • سند ملک مورد نظر که تک برگ یا دفترچه ای است.
  • نتیجه استعلام اداره ثبت اسناد و املاک
  • نتیجه استعلام شهرداری
  • نتیجه استعلام دارایی
  • مدارک شناسایی مصالح و متصالح

صلح عمری ملک بدون سند

چنانچه ملک مورد نظر فاقد سند مالکیت باشد، همچنان امکان صلح عمری برای آن وجود دارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که برای تنظیم صلح نامه املاک بدون سند، مراجعه به دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر نیست. در واقع صلح نامه عمری باید به صورت دستی میان مصالح و متصالح نوشته شده و به امضای طرفین برسد. چنین قراردادی را می‌توان در حکم یک سند عادی به شمار آورد که همچنان از اعتبار قانونی برخوردار است. بنابراین هنگام عقد قرارداد صلح برای ملک بدون سند، تنها ضرر وارد شده به مصالح و متصالح، عدم امکان مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی می‌باشد.   

حق فسخ در صلح عمری

در صورتی که هر دو طرف مایل به بر هم زدن صلح نامه باشند، این کار به راحتی انجام شده و صلح نامه با رضایت هر دو طرف فسخ می‌شود. اما در صورتی که تنها یکی از طرفین بخواهد قرارداد را فسخ کند باید دلایل معتبر ارائه نموده و یا اختیار لازم برای این کار را قبلا در قرارداد صلح پیشبینی کرده باشد.

شرایط فسخ صلح نامه عمری

  • در متن قرارداد ذکر شود که مصالح یا متصالح تا مدت زمان مشخصی حق بر هم زدن قرارداد را دارند. در این حالت عدم رضایت طرف دیگر اهمیتی ندارد.
  • در صورتی که شروط پیشبینی شده در قرارداد انجام نشود و یا خلاف آن انجام شود، دارنده خیار تخلف از شرط می‌تواند از حق فسخ خود استفاده نموده و معامله را بر هم زند.
  • طبق ماده ۷۶۴ قانون مدنی هر یک از طرفین که دارای خیار تدلیس باشند، می‌توانند به استناد این خیار صلح نامه را بدون رضایت دیگری بر هم زنند.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید علاوه بر کلیک بر روی لینک مربوطه با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ نیز تماس بگیرید. وکلای گروه حقوقی قرار پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

نمونه قرارداد صلح عمری

در این قسمت نمونه قرارداد صلح عمری در دسترس شما عزیزان قرار داده شده است. در صورت وجود ابهام در هر یک از مواد قرارداد توصیه می‌کنیم پیش از امضای آن با وکیل دعاوی ناشی از قراردادها مشورت نمایید.

سوالات

بله. در این قرارداد از آنجایی که مالکیت عین ملک به متصالح منتقل می‌شود، سند ملک نیز به او انتقال می‌یابد. اما همچنان مالکیت منافع مال تا زمان حیات مصالح (صلح کننده) در اختیار وی باقی می‌ماند.

چنانچه متصالح زودتر از مصالح فوت کند، مالکیت عین مال صلح شده به ورثه متصالح منتقل می‌شود تا زمانی که مرگ مصالح محقق شده و مالکیت منافع مال نیز به ورثه برسد. لازم به ذکر است که فوت متصالح حق فسخ قرارداد را (بدون دلیل) برای مصالح به وجود نمی‌آورد.  

هزینه مالیات این قرارداد بسیار کمتر از هزینه قرارداد بیع یا مالیات بر ارث است. لازم به ذکر است که هزینه های مربوطه به عهده متصالح (کسی که ملک به او منتقل شده است) می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مبلغ دقیق می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

۵ نظر

  • اگه فردی ملکی رو از طریق صلح عمری از پدرش گرفته باشه و بقیه ورثه بعد از فوت پدر متوجه بشن که این ملک دیگه به نام پدر نبوده و ناراضی
    باشن، آیا میشه اقدامی کرد؟

    • سلام؛ وقت شما به خیر
      بسیاری از عقود در قالب صلح منعقد می‌شوند. صلح عمری نیز یکی از انواع صلح می‌باشد که در آن مالکیت عبن مال به متصالح منتقل میشود اما مالکیت منافع مال در اختیار مصالح (مالک قبلی) باقی می‌ماند.

  • اگه واقعا همینجوری که گفتین باشه، خب صلح عمری خیلی خوبه‌
    دیگه هرکسی مشخص میکنه چی به کدوم بچش برسه و بعد مرکش
    دعوای ارث و میراث پیش نمیاد.
    ولی پس چرا کسی از این قانون استفاده نمیکنه؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.