چک بهتر است یا سفته | مشاور حقوقی چک و سفته

چک بهتر است یا سفته | مشاور حقوقی چک و سفته
در این نوشته شما می خوانید:

مقایسه چک و سفته

چک و سفته از جمله اسناد تجاری پرکاربرد به شمار می‌روند که هر یک از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند. در مقاله پیش رو این دو سند تجاری را مقایسه نموده و مهم ترین نقاط قوت و ضعف هر یک را برای شما مخاطبین گرامی بیان می‌داریم. شما می‌توانید ضمن مطالعه مقاله صفر تا صد دعاوی چک، در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین چک و سفته با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

تفاوت چک و سفته چیست؟

چک و سفته در طول سالیان گذشته نقش پررنگی در روابط تجاری داشتند اما با گذشت زمان و به روز رسانی قانون صدور چک بسیاری از مردم بر این باورند که چک در مقایسه با سفته از پشتوانه قانونی محکم‌تری برخوردار است. البته چک و سفته دارای وجوه مشترکی هستند که به عنوان مزایای اسناد تجاری به شمار می‌رود؛ برای مثال در هر دو مورد در صورتی که صادرکننده نتواند نسبت به تعهدات خود عمل نماید، صاحب چک یا سفته می‌تواند با ارائه واخواست (گواهی عدم پرداخت) نسبت به توقیف اموال بدهکار اقدام نماید. در ادامه مزایا و معایب هر یک از این اسناد تجاری را نسبت به یکدیگر بررسی خواهیم نمود. 

مزایای سفته نسبت به چک چیست؟

  • اولین مزیت سفته نسبت به انواع چک مربوط به نحوه دریافت آن است. همانطور که میدانید تمامی اشخاص می‌توانند با هزینه اندکی به مقدار دلخواه از بانک سفته تهیه کنند؛ اما برای دریافت دسته چک، صاحب چک باید علاوه بر افتتاح حساب در یکی از شعب بانک مورد نظر، تشریفات قانونی را نیز طی کرده باشد.
  • یکی از مهم‌ترین تفاوت های چک و سفته هنگام طرح دعوا می‌باشد. برای طرح دعوای چک حتما باید گواهی عدم پرداخت (واخواست) نیز همراه با دادخواست ارسال شود و به عبارت دیگر چک باید برگشت بخورد. اما برای مطالبه سفته نیازی به واخواست نیست.
  • مطالبه سفته در دادگاه حقوقی انجام شده و امکان صدور حکم جلب برای صادر کننده سفته نیز وجود دارد. البته در این حالت سوء پیشینه کیفری برای صادر کننده سفته لحاظ نخواهد شد.
  • تصور کنید مدیرعامل یک شرکت، سفته هایی را که به منظور ضمانت انجام تعهدات شرکت صادر شده، امضا نموده است. چنانچه شرکت نتواند به تعهدات خود عمل کند، مسئولیت پرداخت سفته به عهده خود شرکت بوده و مدیرعامل تعهدی در این زمینه ندارد. لازم به ذکر است که این مورد در قانون چک صدق نمی‌کند؛ در واقع مدیر عامل یا هر شخص دیگری که چک شرکت توسط وی امضا شده باشد، مسئول پرداخت وجه چک است.

بیشتر بخوانید: ۴ روش استعلام چک صیادی

مزایای چک نسبت به سفته (معایب سفته)

  • یکی از مهم‌ترین تفاوت های چک و سفته در رابطه با خسارت تاخیر تادیه است. این خسارت در دعاوی چک از تاریه سررسید محاسبه می‌شود. در حالی که در دعاوی سفته از تاریخ مطالبه یا تاریخ طرح دعوا و یا تاریخ واخواست سفته محاسبه شود.
  • واخواست سفته (مدرکی که نشان می‌دهد سفته پرداخت نشده است) با درخواست صاحب سفته صادر می‌شود. البته صدور این گواهی (بر خلاف گواهی عدم پرداخت چک) رایگان نبوده و ۲ درصد مبلغ سفته باید پرداخت شود.
  • صادرکننده سفته می‌تواند ادعا کند که امضای موجود در سفته متعلق به وی نمی‌باشد؛ ضمنا برای این ادعا نیازی به یک دلیل محکمه پسند ندارد. اما صادرکننده چک بدون ارائه دلیل معتبر نمی‌تواند امضای خود در برگه چک را انکار کند. ضمن اینکه ثبت چک در سامانه نیز به وسیله خود او انجام شده است. 
  • در صدور چک محدودیتی برای مبلغ آن وجود ندارد؛ این در حالیست که وجه پرداختی سفته نمی‌تواند بیش از حداکثری باشد که در آن قید شده است.
  • چک بنا به شرایط از طریق دادگاه کیفری، دادگاه حقوقی و اداره اجرای ثبت قابل پیگیری می‌باشد. اما طرح دعوای سفته تنها در دادگاه حقوقی امکان پذیر است.
  • اگر برگه چک مفقود شود، صادر کننده آن می‌تواند طرح دعوا نماید اما در صورت گم شدن سفته چنین شرایطی وجود ندارد.
  • در صورت عدم وصول چک، دارنده آن تنها ۱۵ روز پس از تاریخ سررسید فرصت دارد گواهی عدم پرداخت آن را دریافت کرده و از مزایای چک به عنوان سند تجاری بهره‌مند شود. این فرصت برای دارنده سفته کمتر ( ۱۰ روز) است.
  • اطلاعات صادر کننده چک از طریق سامانه بانکی قابل تشخیص است. اما امکانات لازم به منظور شناسایی صادر کننده سفته در تمامی موارد وجود ندارد.

بهترین وکیل چک در تهران

نکاتی که در این مقاله گفته شد، تنها بخشی از مسائل حقوقی و تجاری مربوط به چک و سفته بود. شما مخاطبین گرامی گروه حقوقی قرار می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی امور سفته و چک با وکیل دعاوی تجاری و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

سوالات

بله. همانطور که در مقاله گفته شد، مطالبه سفته در دادگاه حقوقی انجام شده و امکان صدور حکم جلب برای صادر کننده سفته نیز وجود دارد. اما در این حالت سوء پیشینه کیفری برای صادر کننده سفته لحاظ نخواهد شد. 

اشتراک گذاری این مقاله

۶ نظر

  • من پیک موتوری هستم. کارفرما از من برای استخدام ۲۰۰ میلیون تومان سفته خواسته. بهش سفته رو بدم؟ دردسر نشه بعدا؟ دسته چک خودم
    ندارم اما به نام برادرم هستش. چک بهش بدم بهتره یا سفته؟

  • چک تضمین با غیر تضمین چه فرقی داره؟ سفته عندالمطالبه
    با سفته تضمینی چه تفاوتی داره؟

    • سلام؛ وقت شما به خیر
      مهم‌ترین تفاوت چک و سفته تضمینی با چک و سفته غیر تضمینی، عواقب وصول آن است. اگر دارنده چک و سفته تضمینی آن را وصول کنند و بعدا معلوم شود که صادرکننده چک به تعهدات خود عمل کرده است، ممکن است دارنده چک به مجازات جرم خیانت در امانت محکوم شود.

  • با تشکر از مقاله شما.
    اگر بخوایم از شخصی تضمین بگیریم چک بهتر هست یا سفته؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • من
    میخوام به عنوان کارمند تو یه شرکت خصوصی استخدام بشم، چک بدم ریسکش کمتره یا سفته؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.