نکات صدور چک ضمانت و شرایط وصول آن

نکات صدور چک ضمانت و شرایط وصول آن
در این نوشته شما می خوانید:

چک ضمانتی چیست؟

در بسیاری از قراردادها طرفین برای اثبات حسن نیت و انجام تعهدات خود تا تاریخ مشخص، از چک ضمانت استفاده می‌کنند. اما استفاده از این نوع چک، همیشه با نگرانی سوء استفاده از آن نیز همراه بوده است. در این مقاله به شرایط وصول چک ضمانت پرداخته و آثار حقوقی که برای صادرکننده و دریافت کنده این چک پدید می‌آید را نیز بیان می‌کنیم. شما مخاطبین گرامی می‌توانید به منظور آشنایی با نحوه صدور و ثبت چک ضمانت در سامانه صیاد با مشاهده ویدئو آموزش نگارش و ثبت چک ضمانت، تمامی ابهامات خود را برطرف نمایید.

همچنین در صورت نیاز به مشاوره حقوقی و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره راه‌های جلوگیری از صفر تا صد دعاوی چک تا حد امکان، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

چک ضمانت حسن انجام کار

برخی از اسناد تجاری مانند چک و سفته، علاوه بر امور پرداختی، کاربردهای دیگری نیز دارند که از جمله آن می‌توان به وسیله‌ای برای ضمانت اشاره نمود. برای پاسخ به این سوال که چک بهتر است یا سفته باید به مشاور حقوقی مراجعه کرد؛ اما چک ضمانت که از جمله اسناد تجاری معتبر می‌باشد، در بسیاری از معاملات، از طرف پیمانکار صادر شده و نزد کارفرما نگهداری می‌شود. اگر پیمانکار به تمامی تعهدات خود عمل نموده و در موعد مقرر پروژه را تحویل دهد، کارفرما چک ضمانت وی را به او باز می‌گرداند و چنانچه از این کار سر باز زند، پیمانکار می‌تواند علیه وی طرح دعوا کند. اما در صورتی که پیمانکار نسبت به تعهدات خود کوتاهی نماید، قانون امکان وصول این چک را برای کارفرما پیشبینی کرده است تا بخشی از ضرر و زیان وارد شده به وی جبران گردد.

چک ضمانت گروه حقوقی قرار

چک ضمانت در قانون جدید

پیش از به روز رسانی قانون صدور چک در سال ۱۳۹۷، چک‌های ضمانت بدون درج تاریخ صادر می‌شدند و قابلیت وصول نیز داشتند. اما پس از اصلاحات قانون و به میان آمدن چک های صیادی جدید، چهارچوب مشخصی برای مبحث چک ضمانت تعریف شد. طبق این چهارچوب، موارد زیر باید در این نوع چک ترتیب اثر داده شود؛ در غیر این صورت، چک از اعتبار سند تجاری برخوردار نمی‌باشد:

  • تاریخ مشخصی در آن درج شود
  • نام صادر کننده و دریافت کننده چک مشخص شود.
  • چک در سامانه صیاد ثبت شود.

چک ضمانت بدون تاریخ

در حال حاضر چک ضمانت از میان انواع چک در قانون جدید، در قالب چک صیادی عرضه می‌شود و تمامی قوانین و مقررات چک صیادی برای چک های ضمانت نیز لازم الاجرا می‌باشد. بنابراین اگر تاریخ مشخصی برای وصول چک ضمانت قید نشده باشد، نمی‌توان آن را در سامانه صیاد ثبت نمود. چنانچه طرفین معامله در انتخاب تاریخ سررسید چک، نظر واحدی نداشته باشند، می‌توان تاریخ اتمام پروژه و تحویل آن به کارفرما یا تاریخ اتمام قرارداد را به عنوان تاریخ سررسید چک ضمانت انتخاب کرده و در سامانه صیاد ثبت نمود.   

سوءاستفاده از چک ضمانت در چه شرایطی ممکن است؟

طبق قانون صدور چک، صاحب چک می‌تواند با فرا رسیدن تاریخ سررسید، به بانک مراجعه کرده و آن را نقد کند. (در صورت ثبت تمامی اطلاعات چک در سامانه صیاد) بنابراین برای جلوگیری از سواستفاده و نقد شدن چک ضمانت با وجود انجام تعهدات، باید برای بانک محرز شود که این چک به منظور ضمانت تعهدات یک قرارداد و در تکمیل آن صادر شده است. برای این منظور کافیست عبارت زیر را در برگ چک مکتوب کنید:

این چک به منظور تضمین قرارداد شماره – – – – صادر می‌شود.

شما مخاطبین گرامی گروه حقوقی قرار می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی فرم مورد نظر را پر کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

شرایط وصول چک ضمانت چیست؟

در صورتی که تاریخ سررسید چک فرا رسیده و یکی از طرفین قرارداد تعهدات خود را به طور کامل (طبق متن قرارداد) انجام نداده باشد، طرف دیگر می‌تواند با استفاده از مزایای اسناد تجاری، چک ضمانت وی را وصول کرده و ضرر و زیان وارد شده را جبران نماید. در این شرایط اگر موجودی حساب صادر کننده کمتر از مبلغ چک باشد، صاحب چک موظف است گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت کرده و از دو طریق “اجراییه اداره اجرای ثبت” یا “طرح دعوای حقوقی در دادگاه” اقدام کند. لازم به ذکر است که به اجرا گذاشتن چک از طریق “شکایت کیفری” و یا “اجراییه مستقیم دادگاه” در چک های ضمانت امکان پذیر نمی‌باشد.

آثار حقوقی صادرکننده چک ضمانت

وکیل تجاری گروه حقوقی قرار در ادامه بیان می‌دارد: طبق ماده ۷ قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵، صادرکننده چک بلامحل مرتکب جرم خصوصی بوده و ملزم به تحمل مجازات می‌باشد. بنابراین در صورت عدم انجام تعهدات از سوی صادرکننده، دریافت کننده چک ضمانت با مراجعه به بانک اقدام به وصول چک خواهد کرد. چنانچه موجودی حساب‌های صادرکننده کمتر از مبلغ چک باشد، وی ملزم به پذیرش مجازات زیر خواهد بود:

  • اگر وجه چک کمتر از ده میلیون ریال باشد صادر کننده به حبس تا حداکثر سه ماه محکوم خواهد شد.
  • اگر مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد، مجازات صادر کننده از سه ماه تا شش ماه حبس خواهد بود.
  • اگر مبلغ مندرج در متن چک بیشتر از پنجاه میلیون ریال باشد به حبس از شش ماه تا یک سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد.

در نهایت چنانچه صادر کننده چک اقدام به صدور چک‌های بلامحل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.

آثار حقوقی دریافت کننده چک ضمانت

دریافت کننده چک ضمانت با فرا رسیدن تاریخ سررسید چک فارغ از انجام یا عدم انجام تعهدات صادرکنده می‌تواند آن را وصول کند. در واقع بانک مسئولیتی در قبال بررسی تعهدات مربوط به چک نداشته و در صورت تامین موجودی حساب، وجه چک را پرداخت می‌نماید.

  • در این شرایط چنانچه صادرکننده به تعهدات خود عمل نکرده باشد، هیچ مسئولیتی متوجه دریافت کننده نیست و وی محق به وصول وجه چک بوده است.
  • حال در صورتی که صادرکننده به تعهدات خود تا تاریخ سررسید عمل نموده اما دریافت کننده چک ضمانت را وصول نماید، مرتکب جرم خیانت در امانت شناخته می‌شود. به گفته بهترین وکیل آنلاین، در این شرایط صادرکننده با طرح دعوا در دادگاه و اثبات انجام تعهدات خود، دریافت کننده را طرف دعوا قرار داده و دادگاه علاوه بر رد مال دریافت کننده چک را به تحمل مجازات خیانت در امانت محکوم می‌کند. 

جمع بندی:

در این مقاله به تعریف مفهوم چک های ضمانت پرداخته و آخرین قوانین مربوط به صدور این نوع چک را بررسی نمودیم. در ادامه نیز به نحوه انتخاب تاریخ سررسید چک اشاره کرده و مروری بر آثار حقوقی چک ضمانت برای دریافت کنندگان و صادر کنندگان آن داشتیم. شما می‌توانید برای آشنایی با شرایط وصول این چک و سایر موارد مذکور به متن همین مقاله مراجعه کنید. در پایان توصیه می‌کنیم در صورت بروز هر گونه مشکلات حقوقی ناشی از چک های ضمانت به وکیل چک مراجعه نمایید.   

سوالات

خیر. طبق قانون جدید صدور چک، فرد دریافت کننده چک باید مشخص باشد و اطلاعات وی در سامانه صیاد نیز ثبت شود.

بله. همانطور که در مقاله گفته شد، چنانچه شرایط مورد نیاز رعایت شود چک ضمانت قابل وصول است.

بهترین انتخاب برای تاریخ این چک، موعد اتمام قرارداد است.

بله. در این صورت دریافت کننده می‌تواند به جرم خیانت در امانت علیه وی طرح دعوا نماید.

برای این منظور می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس گرفته و یا فرم موجود در صفحه مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی را پر کنید. همکاران ما در سریع ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

اشتراک گذاری این مقاله

۹ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.