تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان

تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان
در این نوشته شما می خوانید:

با توجه به افزایش قیمت مسکن، یکی از موضوعاتی که بسیاری از افراد جامعه با آن سر و کار دارند، پیش خرید ملک است. در این مقاله به نکات مهم آخرین قانون پیش فروش ساختمان پرداخته و مدارک لازم برای تنظیم این قرارداد را ذکر خواهیم نمود. علاوه بر این متن قرارداد پیش فروش آپارتمان نیز برای دانلود شما مخاطبین گرامی قرار داده است. در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی کلیک کنید.

تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان

در ابتدا بهتر است بدانید تعداد قابل توجهی از دعاوی مطرح در محاکم قضایی، به واسطه قراردادهایی است که برای تنظیم آن از نسخه‌های آماده استفاده شده و یا دقت کافی در نگارش متن آن وجود نداشته است. بنابراین چنانچه زمان مورد نیاز برای مراجعه حضوری و دریافت مشاوره حقوقی املاک ندارید، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد آنلاین استفاده نموده و پس از ارائه اطلاعات لازم و انجام اصلاحات متعدد توسط وکیل، نسخه نهایی را دریافت کنید. بدیهیست که قرارداد تنظیم شده توسط وکیل ملکی از صحت و اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود؛

در صورتی که بدون مشورت با وکیل، مایل به تنظیم این قرارداد هستید، به نکات حقوقی که در ادامه ذکر خواهد شد توجه نمایید.

قانون پیش فروش ساختمان

قانون پیش‌ فروش ساختمان که به عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، در تاریخ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲ در صحن علنی مجلس تصویب شد و در تاریخ ۱۳۸۹/۱۰/۲۹ به تایید شورای نگهبان رسید.

طبق ماده ۱ این قانون هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن، مالک رسمی زمین (پیش‌ فروشنده) متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص در آن زمین شود و واحد ساختمانی مذکور با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین احداث و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی به مالکیت طرف دیگر قرارداد (پیش‌ خریدار) درآید از نظر مقررات این قانون « قرارداد پیش‌فروش ساختمان» محسوب می‌شود. برای مطالعه متن کامل روی عبارت قانون پیش فروش ساختمان کلیک کنید.

مدارک لازم برای تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان

طبق ماده ۴ قانون مذکور، پیش فروشنده موظف است مدارک زیر را قبل از تنظیم قرارداد به پیش خریدار ارائه نماید. توصیه می‌کنیم پیش از بررسی صحت مدارک اقدام به امضای قرارداد نکنید.

  • سند رسمی مالکیت یا سند رسمی اجاره با حق احداث بناء یا قرارداد رسمی حاکی از این‌که مورد معامله در ازاء سرمایه‌گذاری با حق فروش از طریق احداث بناء بر روی عرصه به پیش‌فروشنده اختصاص یافته است.

۲ـ پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد

۳ـ بیمه ‌نامه مربوط به مسئولیت موضوع ماده (۹) این قانون

۴ـ تأییدیه مهندس ناظر ساختمان مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان

۵ ـ پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک

برای کسب اطلاعات بیشتر و برقراری ارتباط با گروه حقوقی قرار با شماره تلفن ۲۲۸۷۶۵۲۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

نمونه قرارداد پیش فروش ساختمان

در این قسمت فایل قرارداد پیش فروش ساختمان برای استفاده شما قرار داده شده است؛ اما به یاد داشته باشید نمونه قراردادهای پیش فروش آپارتمان نیز ممکن است مانند بسیاری از قراردادهای دیگر در نسخه عمومی، نواقصی داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود به منظور حفظ سرمایه خود و جلوگیری از هدررفت آن، پیش از امضای قرارداد پیش فروش به وکیل دعاوی ناشی از قراردادها مراجعه نموده و برای تکمیل آن با وی مشورت نمایید.

دانلود نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

برای دانلود نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان کلیک کنید.

نمونه قرارداد پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی

طبق ماده ۵ قانون پیش فروش ساختمان، تنظیم قرارداد پیش‌فروش و واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن نزد دفاتر اسناد رسمی با پرداخت حق‌الثبت و بدون ارائه گواهی مالیاتی صرفا در قبال پرداخت حق‌التحریر طبق تعرفه خاص قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

در واقع این قرارداد از طریق تنظیم سند رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت و ارسال خلاصه آن به اداره ثبت محل صورت ثبت می‌گردد.

لازم به ذکر است طبق ماده ۲۳ این قانون، اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش‌فروش ساختمان نمایند، به حبس از نود و یک روز تا یک‌ سال یا جزاء نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شوند.

دعاوی پیش فروش آپارتمان

در صورتی که پیش خریدار یا پیش فروشنده به تعهدات خود عمل نکنند، طبق پیش بینی قانون مربوطه به پرداخت خسارت محکوم می‌شوند.

خسارت قرارداد پیش فروش ساختمان

طبق ماده ۶ چنانچه پیش‌فروشنده در تاریخ مقرر در قرارداد واحد پیش‌فروش‌شده را تحویل پیش‌خریدار ندهد و یا به تعهدات خود عمل ‌ننماید علاوه بر اجراء بند(۹) ماده (۲) این قانون مکلف است به شرح زیر جریمه تأخیر به پیش‌خریدار بپردازد مگر این‌که به مبالغ بیشتری به نفع پیش‌خریدار توافق نمایند. اجراء مقررات این ماده مانع از اعمال خیارات برای پیش‌خریدار نیست.

۱ـ درصورتی که واحد پیش‌فروش‌شده و بخش‌های اختصاصی نظیر توقفگاه (پارکینگ) و انباری در زمان مقرر قابل بهره‌برداری نباشد، تا زمان تحویل واحد به پیش‌خریدار، معادل اجرت‌المثل بخش تحویل‌نشده

۲ـ درصورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای مشاعی، روزانه به میزان نیم‌درصد (۵/۰%) بهای روز تعهدات انجام‌نشده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار

۳ـ درصورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای خدمات عمومی موضوع بند (۹) ماده (۲) این قانون از قبیل خیابان، فضای سبز، مساجد، مدارس و امثال آن روزانه به میزان یک در هزار بهای روز تعهدات انجام شده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار

۴ـ درصورت عدم اقدام به موقع به سند رسمی انتقال، روزانه به میزان یک در هزار مبلغ قرارداد

داوری در قانون پیش فروش ساختمان

طبق ماده ۲۰ قانون پیش فروش ساختمان، کلیه اختلافات ناشی از تعبیر، تفسیر و اجراء مفاد قرارداد پیش‌ فروش توسط هیأت داوران متشکل از یک داور از سوی خریدار و یک داور از سوی فروشنده و یک داور مرضی‌الطرفین  انجام می‌پذیرد. در صورت عدم توافق بر داور مرضی‌الطرفین یک داور با معرفی رئیس دادگستری شهرستان مربوطه به هیئت داوران اضافه می‌شود. درصورت نیاز داوران می‌توانند از نظر کارشناسان رسمی محل استفاده نمایند. داوری موضوع این قانون تابع مقررات آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب خواهد بود.

اشتراک گذاری این مقاله

۹ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.