انواع دعاوی اجاره علیه موجر یا مستأجر

انواع دعاوی اجاره علیه موجر یا مستأجر
در این نوشته شما می خوانید:

قرارداد اجاره و دعاوی ناشی از آن همیشه در محاکم قضائی، محل بحث بوده است. در این مقاله مهم‌ترین دعاوی مربوط به اجاره را بیان کرده و به قوانین روابط بین موجر و مستأجر خواهیم پرداخت. زمان تقریبی مطالعه این صفحه ۵ دقیقه است.

وکیل برای تنظیم قرارداد اجاره

اگر افراد تمایلی به خرید املاک و اشیاء نداشته باشند، می‌توانند موضوع مورد نظر خود را اجاره کنند؛ در این حالت به جای آنکه مالک موضوع اجاره شوند، مالک منافع آن شده و طبق ماده ۴۶۶ قانون مدنی، به نسبت استفاده‌ای که از آن می‌کنند، هزینه می‌پردازند. قرارداد اجاره را می‌توان یکی از پرکاربردترین قراردادهای حال حاضر برشمرد که نکات و قواعد زیادی به منظور تنظیم آن پیش‌بینی شده است. فسخ قرارداد اجاره توسط موجر یا مستأجر، نحوه پرداخت اجاره‌بها، سند رسمی اجاره و… از جمله موارد مربوط به این حوزه است که بر خلاف ظاهر ساده آن، از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. بنابراین بهترین زمان مراجعه به وکیل اجاره و تخلیه ملک را می‌توان پیش از تنظیم قرارداد اجاره دانست.

برای تنظیم قرارداد اجاره و یا مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل دعاوی اجاره و سرقفلی، تخلیه، مطالبه اجاره‌بها، اجاره پارکینگ، اجاره ثالث، اجاره خانه، اجاره زمین کشاورزی، اجاره غرفه، فسخ اجاره، اثبات اجاره، تعدیل اجاره بها، اجاره رستوران و… با گروه حقوقی قرار تماس بگیرید.

انواع دعاوی اجاره (موجر علیه مستأجر)

دعوای تخلیه: تخلیه پس از انقضای مدت

اگر پس از اتمام مدت قید شده در قرارداد اجاره، مستأجر نسبت به تحویل مورد اجاره به موجر اقدام نکند، موجر می‌تواند  طبق ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۷۶ با در دست داشتن سند رسمی یا عادی اجاره، تقاضای تخلیه ملک مورد اجاره را بکند. توجه داشته باشید که تفاوت سند رسمی و عادی، موجب تفاوت مراجع رسیدگی به دعوا می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله نکات تنظیم قرارداد اجاره را مطالعه نمایید.

 

دعوای اجاره: تعدی و تفریط مستأجر

اگر مستأجر از حدود اختیارات خود تجاوز نماید، تعدی کرده است. برای مثال بدون اجازه موجر تغییراتی در موضوع اجاره وارد نماید. همچنین اگر کوتاهی وی موجب وارد آمدن خسارت به موضوع اجاره باشد نیز تفریط کرده است که هر دو مصداق تقصیر مستأجر می‌باشد و موجر می‌تواند به همین دلیل علیه وی طرح دعوا نماید.

دعاوی اجاره: انتقال به غیر مورد اجاره

طبق ماده ۱۹ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۵۶، در قراردادهای اجاره قبل از سال ۵۶، مستأجر حق انتقال مورد اجاره به غیر را ندارد مگر اینکه در قرارداد این حق ذکر شده باشد. اما در قراردادهای اجاره بعد از سال ۶۲، مستأجر حق انتقال مورد اجاره به غیر را دارد مگر اینکه از وی سلب شده باشد ‌(ماده ۸ قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۶۲). بنابراین بسته به تاریخ و متن قرارداد، موجر می‌تواند علیه مستأجر طرح دعوا نموده و حکم تخلیه دریافت کند.

دعاوی اجاره: تخلیه به دلیل تغییر شغل

طبق بند ۷ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۵۶، اگر مورد اجاره برای شغل معینی اجاره شود، مستأجر نمی‌تواند بدون رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد؛ مگر اینکه شغل جدید از نظر عرفی مشابه شغل سابق باشد. در غیر این صورت موجر می‌تواند به کمک وکیل دعاوی اجاره، نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام کند.

دعاوی تخلیه به دلیل تاسیس مرکز فساد

با توجه به تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۵۶، اگر مستأجر، مرکز فساد در مورد اجاره دایر کرده باشد، موجر می‌تواند علیه وی شکایت کرده و درخواست حکم تخلیه نماید. دادستان نیز ملزم است در اولین فرصت مورد اجاره را در اختیار موجر قرار دهد.

دعاوی اجاره: عدم پرداخت اجاره بها

با توجه به بند ۹ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۵۶ اگر مستأجر مبلغ اجاره را در تاریخ ذکرشده در قرارداد به موجر پرداخت نکند، موجر می‌تواند پس از مشورت با وکیل ملکی، بسته به داشتن سند عادی یا رسمی اجاره، از طرق مختلف برای دریافت اجاره معوقه و حکم تخلیه اقدام نماید.

دعاوی تخلیه به دلیل نیاز شخصی

اگر مورد اجاره، محل کسب و پیشه باشد، موجر دادخواست خود را به دادگاه تقدیم می‌نماید. دادگاه نیز پس از طی مراحل، پرونده را به کارشناس مربوطه ارجاع می‌دهد تا میزان حق کسب و پیشه تعیین گردد. پس از تعیین این میزان و صدور حکم تخلیه، موجر سه ماه فرصت دارد حق کسب و پیشه را به مستأجر پرداخت کند تا مورد اجاره در اختیار وی قرار گیرد.

دعاوی اجاره: مطالبه اجرت المثل

در این دعوا می‌توان برای مدت زمانی که طرف مقابل به ناحق در ملک تصرف داشته است، وجهی را طلب نمود که به آن اجرت‌المثل گفته می‌شود. اگر رأی قاضی در تایید دریافت اجرت‌المثل باشد، مبلغ آن توسط کارشناسان مربوطه تعیین خواهد شد.

دعوای تخلیه به جهت تخریب و نوسازی

دعوای تخلیه به لحاظ احداث بناء جدید

انواع دعاوی اجاره (مستأجر علیه موجر)

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

با توجه به اینکه سند رسمی نسبت به سند عادی از امتیازات بیشتری برخوردار می‌باشد، بسیاری از مستأجرین خواهان تنظیم سند رسمی اجاره در محاکم قضائی هستند که در صورت ممانعت موجر از این امر، می‌توان به کمک وکیل دعاوی اجاره نسبت به طرح دعوا اقدام نمود.

دعوای الزام به تعمیرات اساسی

طبق ماده ۲۰ قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶، تعمیرات اساسی و کلی بنا مانند دستگاه‌های حرارت مرکزی، تهویه و‌آسانسور به عهده موجر می‌باشد و تعمیرات جزئی که در راستای استفاده بهتر از ملک است، توسط مستأجر انجام می‌پذیرد. طبق ماده ۲۱ همین قانون، در صورت عدم توافق موجر و مستأجر، دادگاه مسئول تعمیرات را مشخص می‌کند.

مطالبه سرقفلی

سرقفلی حقیست که برای مستأجران اماکن تجاری تعریف شده است و هدف آن جلوگیری از تضییع حقوق مستأجران، در رونق اماکن تجاری می‌باشد. جزئیات حق کسب یا پیشه یا تجارت سال ۵۶ و سرقفلی سال ۷۶ با یکدیگر متفاوت است و توصیه می‌شود در صورت طرح دعوای مطالبه سرقفلی با وکیل سرقفلی مشورت نمایید.

دعوای الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه و تجارت

دعوای الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه

دعوای الزام به تحویل مورد اجاره به مستاجر

وکیل امور اجاره ملک و املاک در تهران

با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد، تفاوت سند رسمی و عادی، تشخیص مراجع رسیدگی به دعوا، نحوه بیان مشکل اصلی، تفاوت قوانین تصویب شده، مدارک مورد نیاز و… از جمله مواردی می‌باشد که طرح دعوای اجاره را تخصصی و پیچیده خواهد کرد. در صورتی که یک وکیل متخصص در امور ملکی، با توجه به دانش و تجربه خود می‌تواند پرونده‌های مربوط به اجاره مانند حکم تخلیه، سرقفلی، اجرت‌المثل و… را در کوتاه‌ترین زمان به نتایج مطلوب برساند. وکلای گروه حقوقی قرار، به پشتوانه سال‌ها تجربه در پرونده‌های ملکی، آماده ارائه خدمات مشاوره و وکالت به شما همراهان گرامی می‌باشند.

اشتراک گذاری این مقاله

۷ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.