آثار ورشکستگی برای تاجر و شرکت های تجاری

آثار ورشکستگی برای تاجر و شرکت های تجاری
در این نوشته شما می خوانید:

بررسی آثار ورشکستگی

همانطور که در مقاله انواع ورشکستگی و نحوه اعلام آن گفتیم، هرگاه یک تاجر یا شرکت تجاری نتوانند دیون و بدهی‌های خود را پرداخت کنند، ورشکسته نامیده می‌شوند. همچنین انواع ورشکستگی و نحوه اعلام آن را بررسی کرده و ابعاد مختلف این موضوع را بازگو نمودیم. در این مقاله به بررسی آثار حقوقی حکم ورشکستگی و نتایجی که این وضعیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی در پی دارد، خواهیم پرداخت. شما مخاطبین گرامی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید. 

آثار حکم ورشکستگی تاجر

به گفته وکیل تجاری، پس از صدور حکم ورشکستگی از طرف محاکم قضایی، تاریخ توقف شخص ورشکسته نیز تعیین می‌شود؛ چنانچه این تاریخ در حکم، معین نشده باشد، تاریخ صدور حکم، تاریخ توقف محسوب می‌شود.

پس از تاریخ توقف، موارد زیر برای تاجر اعمال خواهد شد:

  1. عدم امکان مداخله تاجر در تمام اموال خود

طبق ماده ۴۱۸ قانون تجارت، تاجر ورشکسته از تاریخ صدور حکم، از مداخله در تمام اموال خود حتی آنچه که ممکن است در مدت ورشکستگی عاید او گردد‌، منع شده است. بنابراین تاجر حق انتقال یا هیچ گونه تصمیمی در اموال منقول و غیرمنقول خود را نخواهد داشت.

  1. تبدیل قروض موجل به قروض حال

وکیل ورشکستگی معتقد است با توجه به ماده ۴۲۱ قانون تجارت، به محض صدور حکم ورشکستگی، تمامی دیون و قروض موجل تاجر به دیون و قروض حال تبدیل می‌شوند. در واقع دیون موجل که هنوز تاریخ پرداخت آنان نرسیده است، به دیون حال تبدیل می‌شوند که باید به زودی پرداخت شوند.

  1. ابطال معالاملاتی که پس از این تاریخ منعقد شده است

بنا بر ماده ۴۲۳ قانون تجارت، یکی از آثار ورشکستگی تاجر، ممنوع المعامله شدن اوست. در واقع تمامی معاملاتی که پس از تاریخ صدور حکم ورشکستگی منعقد شده‌اند، باطل محسوب شده و بلااثر می‌باشند. از جمله:

  • هر صلح محاباتی یا هبه و به طور کلی، هر نقل و انتقال بلاعوض اعم از اینکه راجع به منقول یا غیر منقول باشد.
  • تادیه هر قرض، اعم از حال یا موجل به هر وسیله که به عمل آمده باشد.
  • هر معامله که مالی از اموال منقول یا غیر منقول تاجر را مقید نماید و به ضرر طلبکاران تمام شود
  1. انتصاب مدیر تصفیه

از دیگر آثار ورشکستگی می‌توان به انتصاب مدیر تصفیه اشاره نمود. پس از ورشکستگی تاجر که شخص حقیقی به شمار می‌رود، دادگاه فردی را به عنوان مدیر تصفیه منسوب کرده و مدیریت امور مالی تاجر را به وی می‌سپارد. این فرد قائم مقام قانونی تاجر شناخته شده و مانند خود تاجر حق مداخله و اقدامات مقتضی در اموال او را خواهد داشت.

  1. پرداخت مطالبات تاجر به اداره تصفیه

در صورتی که تاجر از شخص یا اشخاصی طلبکار بوده و مطالبات مادی داشته باشد، پس از صدور حکم ورشکستگی نمی‌تواند شخصا مطالبات خود را وصول نماید. در این شرایط تمام بدهکاران به تاجر باید به اداره تصفیه مراجعه نموده و نوع و میزان بدهی را اعلام نمایند. در غیر این صورت مرتکب جرم خیانت در امانت خواهند شد. ضمنا دیون و بدهی آنان بر خلاف دیون تاجر از حالت موجل به حال تبدیل نخواهد شد.

  1. تعیین تکلیف اموال تاجر

آخرین آثار ورشکستگی نسبت به اموال تاجر تعیین تکلیف آن‌هاست. پس از صدور حکم مذکور، مستثنیات دین شامل مسکن مناسب تاجر و خانواده اش، خوراک، پوشاک و حداقل لوازم ضروری برای زندگی، در اختیار تاجر ورشکسته باقی مانده و سایر اموال وی مهر و موم و توقیف می‌شوند. در ادامه اموال توقیف شده توسط مدیر تصفیه به فروش می‌رسند تا در جهت ادای دیون تاجر مصرف شوند.

 

حکم ورشکستگی شرکت تجاری

شرکت‌های تجاری بنا به دلایل بسیاری از جمله انواع دعاوی شرکت ‌های تجاری منحل می‌شوند. اما یکی از مهم‌ترین دلایل انحلال این شرکت ها، ورشکستگی آن‌هاست. با وجود اینکه شرکت‌ها انواع مختلفی داشته و نحوه تولد و مرگ آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد، اما تعریف ورشکستگی در همه آن‌ها از یک الگوی ثابت پیروی می‌کند که آن، ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها و دیون حال شرکت است. در ادامه این مقاله، آثار ورشکستگی برای شرکت‌ها و مدیران آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

آثار ورشکستگی شرکت

در ابتدا بهتر است بدانید نحوه اعلام ورشکستگی شرکت تجاری و شخص تاجر تفاوتی با یکدیگر نداشته و مشابه هم می‌باشند. اما آنچه پس از اعلام ورشکستگی شرکت به دادگاه صالح رخ می‌دهد، به شرح ذیل است:

  • طبق ماده ۲۵ قانون تصفیه، حکم ورشکستگی شرکت در روزنامه های کثیر الانتشار به چاپ می‌رسد تا طلبکاران شرکت و سایر اشخاص ثالث از این موضوع مطلع شوند.
  • پس از صدور حکم ورشکستگی شرکت، مدیر عامل، هیئت مدیره و سایر نمایندگان قانونی شرکت حق مداخله در اموال شرکت و امور مالی آن را نداشته و تمامی این موارد جزء اختیارات مدیر تصفیه خواهد بود.
  • بدهی و دیون شرکت نیز مانند دیون تاجر از حالت موجل به حال تغییر پیدا می‌کند تا تمام طلبکاران از شرایط یکسانی برخوردار ‌شوند.

همچنین تمامی معاملات انجام شده پس از صدور حکم که یکی از طرفین آن شرکت تجاری ورشکسته می‌باشد، باطل بوده و هیچ اثری در پی نخواهد داشت.

آثار ورشکستگی برای مدیران شرکت

یکی از مهم‌ترین سوالات مطرح شده در بحث ورشکستگی شرکت‌های تجاری، مربوط به تاثیر این حکم بر مدیران شرکت است. در جواب این سوال باید گفت:

شرکت‌های تجاری در دسته اشخاص حقوقی بوده و دارای یک شخصیت مستقل هستند؛ بنابراین اموال آنان نیز در اختیار خودشان بوده و احکام صادره برای آن‌ها منحصر به شخصیت خود شرکت است. با توجه به این تعریف، مدیران شرکت های تجاری شخصیتی مستقل از شرکت داشته و مشمول حکم ورشکستگی نمی‌شوند. البته با توجه به نوع شرکت تضامنی که در آن مدیریت شرکت از بین شرکا انتخاب شده و تمامی این افراد دارای مسئولیت هستند، پس از ورشکستگی شرکت موظف‌اند بدهی‌های آن را از محل اموال شخصی خود بپردازند. در غیر این صورت این افراد نیز ورشکسته اعلام خواهند شد.

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.