تنظیم قرارداد مشارکت

تنظیم قرارداد مشارکت
در این نوشته شما می خوانید:

تنظیم قرارداد شراکت

همانطور که در مقالات پیشین گفته شد، اهمیت تنظیم قرارداد حقوقی در یک رابطه کاری یا تجاری غیر قابل انکار است. در این مقاله مهم‌ترین نکات مربوط به تنظیم قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری را بیان کرده و در ادامه، نمونه ابتدایی این قرارداد را در دسترس شما مخاطبین گرامی قرار خواهیم داد.

قرارداد سرمایه گذاری بین دو نفر

قرارداد مشارکت در مواردی استفاده می‌شود که طرفین آن بخواهند نسبت به سرمایه، املاک، تجهیزات، محل انجام عملیات، نیروی کار و یا مجوزهای قانونی با یکدیگر همکاری مشترکی را آغاز نمایند. در این نوع سرمایه گذاری، شرکا موظف اند تمامی موارد را مکتوب نموده و یک قرارداد سرمایه گذاری کامل تدوین نمایند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مشخصات طرفین
  • سرمایه و یا آورده هر یک از آن‌ها در معامه
  • تعریف موضوع شراکت
  • تعهدات هر یک از طرفین
  • سهم هر یک از شرکا از سود به دست آمده
  • شرایط قرارداد

وکیل قرارداد مشارکت

برخی از روابط معاملاتی که در بستر سرمایه گذاری و یا شراکت شکل می‌گیرند، پس از گذشت زمان و عدم انجام تعهدات یکی از طرفین، موجب تضییع حقوق طرف دیگر شده و منجر به طرح دعوا می‌گردند. با توجه به اینکه قرارداد بسیاری از این موارد بدون مشورت با مشاور حقوقی و یا وکیل دعاوی ناشی از قراردادها تنظیم می‌شود، تضمینی برای حفظ سرمایه و حقوق طرفین وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از امضای هر گونه قرارداد سرمایه گذاری یا مشارکت، یک نسخه از آن را به وکیل قرارداد نشان داده و پس از مشورت با وی، اصلاحات لازم را اعمال نمایید.

مشارکت مدنی چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟

مشارکت مدنی همان رابطه شراکتی است که در پی آن، دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی با تنظیم یک قرارداد، سرمایه یا آورده خود را به منظور دریافت سود، با یکدیگر شریک می‌شوند. قرارداد مشارکت مدنی به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

۱)     قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

۲)     قرارداد مشارکت در ساخت

۳)     قرارداد مشارکت با بانک

تنظیم قرارداد همکاری و مشارکت

در ادامه برخی از پرکاربردترین مثال‌های قرارداد مشارکت را ذکر می‌کنیم:

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در تولید

قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

قرارداد مشارکت در مغازه

قرارداد شراکت در کار

قرارداد شراکت کارگاه

قرارداد سرمایه گذاری پول

قرارداد سرمایه گذاری در تولید

قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ

قرارداد سرمایه گذاری در بورس

متن نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

در این قسمت فایل pdf نمونه قرارداد مشارکت در ساخت برای استفاده شما مخاطبان گرامی قرار داده شده است. توجه داشته باشید که برای تکمیل این قرارداد بهتر است به وکیل متخصص مراجعه نمایید.

پرسش و پاسخ حقوقی

عوامل متعددی در تعیین این هزینه تاثیرگذار می‌باشند که از آن جمله می‌توان به نوع قرارداد، موضوع آن و مدت زمانی که وکیل به نگارش متن قرارداد اختصاص می‌دهد، اشاره نمود. چنانچه می‌خواهید تنظیم قرارداد مشارکت خود را به وکیل متخصص قراردادها بسپارید، می‌توانید برای اطلاع از هزینه با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

۱۰ نظر

    • سلام؛ وقت شما به خیر
      بله دو قرارداد کاملا مجزا هستند. در قرارداد مشارکت در ساخت، دو یا چند نفر یک فعالیت تجاری (ساخت و ساز) را شروع نموده و در سود و
      زیان وارده به نسبت مشخص شریک هستند. اما قرارداد پیش فروش ساختمان نوعی قرارداد خرید و فروش است که تحویل مورد معامله و
      پرداخت وجه آن طی مدت زمان مشخصی انجام می‌شود.

  • من به نظرم تنظیم قرارداد مشارکت واقعا تنهایی امکان پذیر نیست. من که یک سازنده ساختمان هستم یک مشاور حقوقی دارم که اون فرد برام این
    کار رو انجام میده و بارها بهم کمک کرده که دچار مشکل نشم و حتی شده بهم بگه این قرارداد رو امضا نکن و بی خیالش بشو! برات شر میشه و من
    ازش ناراحت شدم. اما بعدا دیدم که چقدر به نفعم شد و خلاصه از کلی دردسر نجات پیدا کردم.
    اینا رو گفتم که بقیه از این تجربه ای که داشتم بتونن کمک بگیرن

    • سلام؛ وقت شما به خیر
      ممنون از اینکه تجربه ارزشمندتون رو به اشتراک گذاشتید. با قاطعیت میتونیم بگیم اگر زمان امضای هر قرارداد، طرفین با یک مشاور حقوقی یا وکیل مشورت کنند از دعاوی حقوقی بسیاری جلوگیری میشه.

    • سلام؛ وقت شما به خیر
      خیر. قرارداد کار برای رابطه کارفرما و کارگر حقوق خاصی رو در نظر گرفته که اگر از قرارداد دیگری در این زمینه استفاده بشه، در صورت عدم
      انجام تعهدات هر یک از طرفین، نمیشه به راحتی اون رو اثبات کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.