نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری

نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری
در این نوشته شما می خوانید:

قرارداد پیمانکاری چیست؟

با تعریف هر پروژه یک قرارداد پیمانکاری به وجود می‌آید که طرفین آن کارفرما و پیمانکار می‌باشند. در واقع این قرارداد به عنوان توافق رسمی بین دو یا چند طرف، در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت و ساز، فناوری اطلاعات، خدمات حمل و نقل و… بکار می‌رود. در این مقاله، به بررسی انواع قراردادهای پیمانکاری، مبانی و عناصر اساسی آن و اهمیت آن در مدیریت پروژه‌ها و روابط تجاری پرداخته و در ادامه یک نمونه قرارداد پیمانکاری را مشاهده خواهیم نمود. شما مخاطبین گرامی می‌توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره حقوقی املاک با وکیل ملکی، با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۶۵۲۵ تماس بگیرید.

قرارداد پیمانکاری چه ارکانی دارد؟

ارکان این قرارداد شامل مواردیست که طرفین موظف هستند آن‌ها را با جزئیات کامل در متن قرارداد ذکر کنند. طبق گفته وکیل دعاوی ناشی از قراردادها، این موارد عبارتند از:

الف) طرفین قرارداد: طرف مجری (پیمانکار) و طرف سفارش‌دهنده (کارفرما)

ب) موضوع قرارداد: شرح کارها، خدمات یا محصولاتی که پیمانکار باید انجام دهد.

ج) قیمت و شرایط پرداخت: مبلغ قرارداد و زمانبندی پرداخت‌ها.

د) شرایط تحویل: زمان و محل تحویل خدمات یا محصولات.

ه) مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین: حقوق، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های هر طرف در قرارداد.

و) ضمانت‌ها: ضمانت کیفیت، ضمانت عملکرد و ضمانت پرداخت.

انواع قرارداد پیمانکاری چیست؟

قراردادهای پیمانکاری به عنوان یک ابزار حقوقی و تجاری، در بسیاری از صنایع و بخش‌های مختلف استفاده می‌شوند. در این قسمت، به برخی از انواع قراردادهای پیمانکاری پرکاربرد اشاره می‌کنیم:

۱- قراردادهای پیمانکاری طراحی، تدارکات و ساخت (EPC)

نام این قرارداد مخفف عبارت Engineering Procurement Construction می‌باشد. در این نوع از قرارداد، تمامی مراحل طراحی پروژه، خرید تدارکات و ساخت آن توسط پیمانکار انجام شده و کارفرما تنها بر روند تکمیل پروژه نظارت می‌کند.

این قرارداد برای پیمانکار ریسک زیادی دارد.

۲- قراردادهای پیمانکاری طراحی و ساخت (EC)

نام این قرارداد مخفف عبارت Engineering Construction می‌باشد. در قراردادهای EC که شباهت زیادی به قرارداد EPC دارند، تامین تدارکات و تجهیزات پروژه، دیگر از وظایف پیمانکار نیست و کارفرما ملزم است تمامی این موارد را در اختیار پیمانکار قرار دهد. بنابراین وظیفه اصلی پیمانکار مهندسی و ساخت پروژه می‌باشد.

۳- قرارداد پیمانکاری طراحی، تدارکات (EP)

نام این قرارداد مخفف عبارت Engineering Procurement  می‌باشد. در این قرارداد، تعهد پیمانکار، طراحی و مهندسی پروژه و البته تامین تجهیزات و وسایل مورد نیاز است. بنابراین پروژه در فاز ساخت، در اختیار شخصی غیر از پیمانکار قرار می‌گیرد.

۴- قرارداد پیمانکاری تدارکات و ساخت (PC)

نام این قرارداد مخفف عبارت Procurement Construction می‌باشد. در این قرارداد طراحی و مهندسی پروژه توسط شخصی غیر از پیمانکار انجام شده و پروژه به منظور ساخت در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد. همچنین تامین و خرید تجهیزات نیز به عهده پیمانکار است.

۵- قرارداد پیمانکاری طراحی، تدارکات، ساخت و تامین مالی (EPCF)

نام این قرارداد مخفف عبارت Engineering Procurement Construction and Finance می‌باشد. در قراردادهای EPCF علاوه بر ۳ مرحله گفته شده که شامل طراحی، ساخت و تامین تدارکات می‌باشد، تامین هزینه ها (فایننس) و مدیریت امور مالی پروژه نیز از وظایف پیمانکار به شمار می‌رود.

وکیل قرارداد پیمانکاری

در قسمت قبل انواع قراردادهای پیمانکاری را به صورت کلی بررسی کردیم؛ اما هر نوع قرارداد ممکن است شرایط و جزئیات خاص خود را داشته باشد که بسته به موقعیت و نیازهای طرفین تنظیم می‌شود. باید توجه داشت که این نوع قراردادها با توجه به نوع پروژه، صنعت، قوانین محلی و سایر عوامل می‌توانند متفاوت باشند. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌کنیم برای تنظیم قرارداد پیمانکاری مطمئن، به وکیل متخصص قرارداد مراجعه نموده و تنظیم قرارداد حقوقی خود را به او بسپارید.

نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری

هدف اصلی یک قرارداد پیمانکاری، تعیین تعهدات و حقوق طرفین و ایجاد یک چارچوب کاری مشخص و قابل قبول بین طرفین است. گروه حقوقی قرار توصیه می‌کند؛ چنانچه نمی‌توانید تنظیم قرارداد پیمانکاری خود را به وکیل قرارداد بسپارید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • شفافیت قرارداد:

قرارداد پیمانکاری با تعریف دقیق اهداف و تعهدات طرفین، شفافیت و قطعیت را در روابط تجاری فراهم نموده و مانع بروز ابهامات و اختلافات می‌شود.

  • تعیین مسئولیت‌ها:

قرارداد پیمانکاری با تعیین دقیق وظایف و مسئولیت‌های کارفرما و پیمانکار، عامل اجرای صحیح پروژه و مدیریت مؤثر آن خواهد شد.

  • حفاظت از منافع طرفین:

قرارداد پیمانکاری حقوق و منافع طرفین را تضمین کرده و به هر طرف امکان اعمال حق خود در صورت نقض تعهدات حقوقی را می‌دهد.

  • شرایط فسخ قرارداد:

در صورت عدم رعایت تعهدات، شرایط فسخ و دریافت خسارت برای هر یک از طرفین پیشبینی می‌شود.

 

اشتراک گذاری این مقاله
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.